Senast uppdaterad

2022-03-30

Information till dig som är biträdande rektor

Antalet biträdande rektorer har ökat rejält de senaste åren. Skollagen ställer krav på att varje skolenhet ska ha en rektor, och många huvudmän har anpassat organisationen efter det, med en rektor i toppen och sedan flera biträdande rektorer.

Uppdraget som biträdande rektor kan variera både vad gäller innehåll och ansvar. Vanligt är att ha ansvar för vissa verksamhetsområden, och personalansvar. Andra har arbetsuppgifter som schemaläggning och annan administration.

Men oavsett vad ditt uppdrag innehåller är Lärarförbundet Skolledare det självklara valet för dig som arbetar som biträdande rektor.

Det varierar mycket vilka beslut biträdande rektorer får ta på egen hand. Aktuella förordningar och skollagen reglerar endast rektors ansvar och uppdrag. Men för att du som biträdande rektor ska ha bra förutsättningar för ditt arbete är det viktigt att du vet ditt mandat, och att delegationsordningar finns och är tydliga.

Gå med idag
– 6 månader gratis!

Lärarförbundet Skolledare har ett stort utbud av kurser, utbildningar och föreläsningar för dig som är skolledare, oavsett om du är rektor, biträdande rektor eller har något annat ledande uppdrag inom skolan. Se hela kursutbudet: Kompetensutveckling för skolledare

3 maj 2022 håller vi en nationell nätverksträff för dig som är biträdande rektor. På nätverksträffen kommer vi bland annat att beröra arbetstid, lön, arbetsmiljö och delegering av arbetsmiljöuppgifter. Du får också möjlighet att samtala med andra biträdande rektorer från hela landet. Träffen leds av våra skolledaransvariga ombudsmän Åsa Gadd, asa.gadd@lararforbundet.se och Jonas Juntunen jonas.juntunen@lararforbundet.se

Mötet är öppet även för dem som ännu inte är medlemmar så passa på att bjuda med övriga biträdande rektorer på din arbetsplats. Läs mer och anmäl dig via vårt kalendarium

Behöver du annat stöd i din roll som biträdande rektor kan du alltid kontakta någon av våra 13 skolledaransvariga ombudsmän. Vi är aldrig längre än ett telefonsamtal bort.