Information för ombud och klubbar inom fristående

Här samlar vi information och nyheter för ombud och klubbar inom privata, ideella och statliga verksamheter som tillhör den nya riksorganisationen.

NYHET Snart dags för årsmöte för klubbar inom riksorganisationen

Guide till klubbens årsmöte. Alla klubbar inom riksorganisationen ska hålla årsmöte före den 15 mars varje år. Men det behöver inte vara krångligt. Läs allt du behöver veta och ladda ner mallar till stadgar och förslag på dagordning här.

Passa också på att delta i vårt webbinarium för klubbar inom riksorganisationen den 8 december. Anmäl dig här

MISSA INTE: Filmade webbinarier om MBL och Regelverken för skyddsombud inom fristående

Under november hölls två mycket uppskattade webbinarier för arbetsplats- och skyddsombud inom fristående. Våra kunniga ombudsmän lotsade deltagarna genom lagar och avtal kring MBL och arbetsmiljöarbete. Du som missade webbinarierna har nu chansen att se dem i efterhand:

1. MBL och Samverkan – för dig som är ombud i fristående verksamhet - hölls 3, 4 och 5 november. Se inspelningen från webbinarierna här

2. Webbinarium för skyddsombud inom fristående, om regelverken inom fristående - hölls 16, 17 och 20 november. Se inspelningen från webbinarierna här Presentationen från mötet hittar du överst till vänster på den här sidan.

NYHET Webutbildning i Löneprocessen för fristående

Vi har tagit fram en helt ny webutbildning om ditt uppdrag i löneprocessen riktad till dig är ombud inom riksorganisationen. Den ger både insikt i lönebildning generellt och om löneprocessen enligt ditt kollektivavtal.

Utbildningen varvar faktainnehåll med kompletterande övningar. Den är uppdelad i 6 kapitel, som du kan gå igenom i din egen takt. Total tid ca 1 timme.

Ta del av utbildningen här

Ombud och klubbar inom riksorganisationen har mandat att företräda medlemmarna i förhandlingar om lön och andra samverkansfrågor, men inte vid tvisteförhandlingar. Läs mer om hur det fungerar.

Läs mer om mandat för ombud och klubbar här

NYHET: Datum klara för utbildningar för nya ombud våren 2021

Under våren 2021 erbjuder vi flera utbildningstillfällen för arbetsplatsombud och skyddsombud i fristående verksamhet. Utbildningarna under våren planeras i i nuläget att både hållas fysiskt på olika orter i landet och online för den som föredrar det. Alla utbildningarna är på två dagar. Här hittar du kursdatumen för våren 2021.

Se hela kalendariet och anmäl dig till ombudsutbildning här

NYHET: Friståenderåd i november-december

En viktig del i det fackliga arbetet inom fristående är Friståenderåden. Råden jobbar både regionalt och nationellt och syftar till att ta tillvara de erfarenheter och intressen som finns bland våra medlemmar inom fristående verksamhet i Riksorganisationen. Läs mer och anmäl dig här

Fristående bjuds in till lokalavdelningars aktiviteter

När de kommunala lokalavdelningarna arrangerar aktiviteter ska även medlemmar, ombud och klubba inom fristående bjudas in om det är arrangemang som rör lärarprofessionen (inte om det gäller kommunaktuella frågor).

Det här finns beskrivet i förbundets stadgar men Lokalavdelningarna har haft lite svårt att hitta e-postadresser till medlemmar som jobbar inom deras geografiska område, och inte tillhör avdelningen.

Nu har avdelningarna fått bättre förutsättningar att hitta adresserna och vi hoppas att det ska fungera bättre framöver. Läs mer om den information som gått ut till förtroendevalda på förbundsnätet

Så jobbar en klubb

Om ni funderar på eller redan har startat en klubb, hittar ni stöd i hur styrelsen kan lägga upp arbetet. Vad händer under året som ni behöver ha koll på? Vidareutbilda er tillsammans och läs mer om uppdraget!

Läs mer om klubbens arbete här

Så mycket facklig tid har ni rätt till

Enligt förtroendemannalagen har klubbar och ombud rätt att arbeta fackligt på betald arbetstid. Dessutom kan det stå om facklig tid i kollektivavtalet. Mardjan Dubois, expert på privata skolavtal, reder ut vad som gäller. Läs mer om lagar och avtal här

​Klubbars och ombuds ekonomi

För att det ska vara enkelt att bilda klubb har inte klubben någon egen ekonomi, ingen kassör eller egen revisor. Däremot kan klubben kan ansöka om medel för att finansiera sin verksamhet. Samma sak gäller för ombud inom fristående.

Läs mer om hur du gör för att söka medel

Representation i bolagsstyrelser i privat sektor

Som facklig organisation inom privat sektor kan ni ha rätt att ha arbetstagarrepresentanter i bolagets styrelse. Det kan vara en bra möjlighet till ökat arbetstagarinflytande. Läs mer om vad som gäller för val, utbildning och vilket ansvar uppdraget medför.

Information om upphovsrätt för lärare på universitet och högskolor

För lärare på universitet och högskolor gäller särskilda regler för upphovsrätt at det material du skapar och använder i undervisningen. Läs mer här

Facebookgrupp för fristående

Passa på att diskutera, dela kunskaper och erfarenheter och peppa kollegor inom fristående. Gå med i vår facebookgrupp för fristående. Länk till gruppen på facebook

Flera avtal förlängda till 2021

Flera av våra avtal är förlängda till 2021, det betyder att årets lönerevision kan genomföras från den 1 september 2020. Vi uppdaterar vartefter avtalen blir klara. Läs mer om avtalen här

Information till medlemmar inom fristående

Läs mer om den information som finns tillgänglig för medlemmar i nya Friståendeorganiseringen.