Senast uppdaterad

2022-06-14

Himlen är vackrast med lagom mycket moln

Är klarblå himmel tråkigt väder och varför är lagom mycket moln så mycket bättre? Onsdag den 16 november ger meteorologen Nils Holmqvist svar på det i sin föreläsning om allas vårt favoritsamtalsämne, vädret!

Vädret är ett ämne som engagerar. Är du intresserad av naturkunskap eller vill du bara veta varför det alltid regnar på midsommarafton? Boka in vår inspirationskväll då Nils Holmqvist kommer bjuda på en poetisk och humoristisk betraktelse om varför han ser klarblå himmel, som lite tråkigare än en ständig föränderlig dito med just lagom mycket moln.

Nils Holmqvist, även kallad ”Väder-Nils”, är en välkänd och uppskattad meteorolog på Sveriges Television och författare till boken ”Himlen är vackrast med lagom mycket moln” (2016). Han har studerat meteorologi vid Lunds och Köpenhamns universitet och har arbetat flera år på SMHI.

Väderfenomen till klimathot

I sin föreläsning kommer personliga anekdoter blandas med spännande fakta om väderfenomen och vi får veta hur stormar bildas, hur mycket ett moln väger och varför vädret är bra på sommaren samt varför solen går i moln när det är dags att ta sig ett dopp.

Nils kommer också lyfta frågor kring klimatet och de hot vi står inför på grund av klimatförändringarna världen över. Vad innebär de för oss vad gäller vår livsstil och framtid. Och vilken viktig roll spelar skolan, barnen och ungdomarna? En föreläsning om allas vår framtid som du inte vill missa.

Anmäl dig!

Den här föreläsningen erbjuds i två versioner. Delta digitalt eller på plats i Essinge Konferenscenter.

Datum: onsdag den 16 november
Tid: 18.30-20.00 inklusive frågestund