Forelasning ombud
Senast uppdaterad

2020-05-15

Föreläsningar för dig som ombud

I maj har hölls tre högaktuella föreläsningar via lararforbundet.se/ombud. Föreläsningarna filmades så att du kan titta på dem även i efterhand. En fjärde föreläsning sköts upp. Vi återkommer med nytt datum för den.

FILM från 12 maj - Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) inkl tillbud, fysisk och social skyddsrond, Magnus Hallqvist

Föreskriften - Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1) kort kallat SAM är själva navet i allt arbetsmiljöarbete för den beskriver hur man ska gå tillväga när man jobbar med arbetsmiljöfrågor. Med hjälp av SAM kan arbeta med allt som har med arbetsmiljön att göra såväl fysiskt som organisatoriskt och socialt.

Se filmen från föreläsningen här.

Magnus Hallqvist är regionombudsman i Uppsala och arbetar med Systematiskt arbetsmiljöarbete inkl tillbud, fysisk och social skyddsrond. Han ger också konsultativt stöd i arbetet med organisering genom ombud samt start av klubbar, samråds- och riksavdelningar.

Magnusnynyny

FILM från 13 maj - Att som ombud arbeta med lön på sin arbetsplats lön, Elisabet Molander

Föreläsningen lägger fokus på hur man som ombud kan arbeta med lön på sin arbetsplats. Till exempel genom att:

• Arbeta tillsammans med medlemmarna
  • Vara med och utveckla lönearbetet på arbetsplatsen
  • Ge medlemmar coachande råd kring lön

Se filmen från föreläsningen här

Elisabet Molander är regionombudsman i Stockholm. Hon arbetar med lönefrågor och ger konsultativt stöd i arbetet med organisering genom ombud samt start av klubbar, samråds- och riksavdelningar.

Elisabet nyny

FILM från 14 maj - Förbättrad arbetsanpassning och rehabilitering, Hans Flygare

Föreläsningen handlar om förbättrad arbetsanpassning och rehabilitering. Hans tar upp ombudets roll på arbetsplatsen när gäller arbetsanpassning och rehabilitering.

Se filmen från föreläsningen här

Hans Flygare är sakkunnig ombudsman på Lärarförbundet inom Arbetsmiljö, Arbetsskade- och socialförsäkringsärenden.

Hans gra  ny

UPPSKJUTEN - Introduktion Organisatorisk och Social Arbetsmiljö (OSA) i coronatider, Anne-Sofie Berlin, skulle hållits 27/5

Anne-Sofie Berlin introducerar dig som är ombud inom fristående verksamhet i hur Organisatorisk och Social arbetsmiljöi (OSA) fungerar och särskilt nu i Coronatider.

Föreläsningen är uppskjuten, nytt datum meddelas senare Länk till föreläsningen.

Ann-Sofie Berlin är regionombudsman i Falun och arbetar med Organisatorisk och Social Arbetsmiljö (OSA). Hon ger också konsultativt stöd i arbetet med organisering genom ombud samt start av klubbar, samråds- och riksavdelningar.

Ann sofienyny