Temasida vld2020 1340x542

Från risk till frisk - Världslärardagen, 5 oktober

Tema på Världslärardagen 2020 är "Från risk till frisk - nu och i framtiden". Även om förutsättningarna är annorlunda i år så är det viktigt, kanske ännu viktigare att uppmärksamma alla lärares viktiga vardagsarbete. Låt oss fira, men också höja våra röster. Gemensamt – lokalt, nationellt och globalt - kan vi sätta press på våra regeringar för att skapa en positiv och säker arbetsmiljö för lärare, skolledare och elever.

I en tid som har varit och är fylld av utmaningar känns det viktigt att uppmärksamma alla lärare och skolledare. På Världslärardagen, 5 oktober, vill vi inspirera till att fira, med kanelbullar, tårta eller frukt, eller bara att träffas och ge varandra positiv feed-back.

I år jobbar vi med temat ”Från risk till frisk – nu och i framtiden”. Fokus är arbetsmiljöarbete och de friskfaktorer som kan hjälpa till att skapa den goda arbetsmiljön. Vår ambition är att Världslärardagen ska vara en av flera inputs som uppmuntrar till att göra Arbetsplatsdialogen.

Vykort

Dela gärna våra digitala vykort i sociala medier. Du hittar dem i webbshopen och som bilder överst till vänster på den här sidan.

Så kan du uppmärksamma Världslärardagen

Fira på arbetsplatsen

Ställ till med ett ordentligt kalas. Fira med kanelbullar, tårta eller frukt.
En paus i vardagen för att uppmärksamma vårt viktiga jobb!

Sociala medier

Uppmärksamma dagen i era sociala medier-flöden. Passa gärna på att sprida våra delningar i era egna kanaler för att nå ännu fler. Här híttar du Lärarförbundet på facebook, instagram och LinkedIn, samt Lärarförbundet Skolledare på facebook och LinkedIn

Vi tar fram några digitala vykort, på svenska och engelska, som ni kan dela i sociala medier för att hylla lärare, skolledare och skolor som förtjänar extra uppmuntran.

Här hittar du våra digitala vykort

Märk gärna med hashtaggar: #världslärardagen #internationellt #arbetsmiljö #friskfaktorer #eduint

Material att beställa

Beställ en affisch att sätta upp på väggen eller en Flyer att dela ut på arbetsplatsen i vår webshop.

Köp Handsprit med budskap beställ här

​Hitta friskfaktorer

För att erfarenhetsutbytet mellan lärare ska bli verklighet behöver det finnas tid och förutsättningar. Hur ska de komma på plats? Vilka friskfaktorer behövs på er skola?

Här är friskfaktorer att prata om och fundera över:

1. Ett närvarande, tillitsfullt och engagerat ledarskap

2. Delaktighet och möjlighet att påverka beslut

3. En välutvecklad kommunikation och feedback

4. Ett välfungerande systematiskt arbetsmiljöarbete

5. Ett väl fungerande rehabiliteringsarbete

6. En rättvis och transparent organisation

7. Kompetensutveckling hela karriären

8. Prioritering av arbetsuppgifter vid hög arbetsbelastning

Under Världslärardagen lyfter vi särskilt två av friskfaktorerna:

1. Ett närvarande, tillitsfullt och engagerat ledarskap

3. En välutvecklad kommunikation och feedback

Läs mer om friskfaktorer på suntarbetsliv.se

Lärare - är att vara del av något större!

På Världslärardagen uppmärksammar vi i Lärarförbundet att lärares rättigheter ständigt sätts på prov. Att tillhöra ett fackförbund är inte en självklarhet, därför måste vi på Världslärardagen göra våra röster hörda för att lyfta lärares behov av bättre villkor och status.

Att vara lärare och att vara med i Lärarförbundet är att vara del av något större. En del av din medlemsavgift (1,5 procent) går till att möjliggöra medlemsengagemang och samarbete med lärarorganisationer internationellt för att göra skillnad för lärare runtom i världen.

Arbetet för allas rätt till utbildning av hög kvalitet stannar inte vid Sveriges gränser - för att vi ska lyckas krävs att vi är många som engagerar oss. Vill du vara med och göra skillnad - bli medlem idag!

Världslärardagen i världen

Årets globala tema på Världslärardagen var “Teachers: Leading in crisis, reimagining the future.” Aktiviteter genomfördes runt om i världen, bland annat Education Internationals 24 timmars webbinarium där lärare från olika delar av världen beskrev sin situation. Hela programmet finns tillgängligt på Youtube. Vi vill gärna uppmärksamma inslagen från Sverige men passa även på att ta del av de övriga filmerna:

World Teachers’ Day 2020 | European Teachers Take the Lead

Vid 2:56:40 in i videon till 2:58:21 berättar Eva Karsvik, musiklärare på Kulturskolan i Fagersta, hur hon ordnat egna skydd för att kunna undervisa säkert.

Vid 2:59:38 annonseras en intervju med Johanna Jaara Åstrand om hur Sveriges lärare och Lärarförbundet agerat under pandemin. Ca 3 minuter.

World Teachers Day | Education Voices from around the World

Vid 20:31 till 35:00 intervjuas Maria Rönn kommer om kampanjen Från risk till frisk. Europas del av programmet kommer att vara 16.00-19.00.

Día Mundial Docente 2020 | Docentes de América Latina

Vid 3:05:39 – 3:08:11 i Latinamerikas sektion kan vi se Pia Rizell berätta om hur svensk förskola ställt om sitt arbete under pandemin med mycket arbete utomhus.

Fler intervjuer

På Education Internationals Youtube-sida finns ett stort antal korta intervjuer med olika experter, fackliga ledare och personer aktiva inom utbildning presenterade. Surfa runt och se om något intresserar dig.

Se sidan här

Inför Världslärardagen

Inför Världslärardagen presenterade medlemmarna i Education Internationals styrelse, där Johanna Jaara Åstrand ingår, sina reflektioner under temat ”Teachers take the lead”. Den del där Johanna Jaara Åstrand deltar kommer 9.04 in i filmen.

Ska rmavbild 2020 09 30 kl. 13.19.51

Därför firas Världslärardagen

World Teachers’ Day instiftades 1994 av FN-organet UNESCO och firas varje år av medlemsorganisationerna i Education International. Lärarförbundet och lärarorganisationer världen över uppmärksammar lärarna och deras viktiga roll för att alla barn och ungdomar ska få den utbildning de har rätt till.

Utbildning är avgörande för att skapa långsiktigt hållbara samhällen där demokrati och jämställdhet råder. Vi lärare gör verkligen skillnad varje dag! Så låt lärare vara lärare!.

Rätten till utbildning är en viktig del av agenda 2030. Det fjärde målet handlar om rätten till utbildning och syftar till att säkerställa en inkluderande och jämlik utbildning av god kvalitet samt främja möjligheter till ett livslångt lärande för alla.

Målet i sig är uppdelat i delmål som till exempel handlar om att alla barn ska ha tillgång till förskola som är förberedande för skolan. Ett annat av delmålen är att alla ska få en gratis, likvärdig utbildning av god kvalitet.

Andra delmål handlar om tillgång till yrkesutbildningar och högskola samt att alla barn och ungdomar ska lära sig att läsa och räkna. Det finns även delmål som syftar till att alla som går i skolan ska lära sig om hållbar utveckling vilket inkluderar ämnen som jämställdhet, mänskliga rättigheter, hållbar livsstil, icke-våld och mångfald.

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna

På Värdslärardagen firas även att FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna antogs 1948, där utbildning räknas som en grundläggande rättighet. Detta dokument ligger också till grund för skolans läroplaner och Lärarförbundet värdegrund.

Vill du läsa mer om och diskutera hur vi kan arbeta med mänskliga rättigheter i skolan och på arbetsplatsen kan du använda vår nya studiecirkel Vär(l)degrunden för medlemmar och blivande medlemmar.

Så arbetar Lärarförbundet internationellt

Lärare berättar: Så hanterade vi corona-våren

I samband med Världslärardagen gjordes ett antal filmer där lärare i Sverige berättar om hur de klarade undervisningen under vårterminens coronapandemi.

Eva Karsvik, musiklärare på Kulturskolan, om hur hon ordnat egna skydd för att kunna undervisa säkert.

Jeanette Wahlgren, ordförande Kalmar, om hanteringen av stängning av en förskola på grund av covid-19 smitta.

Kristoffer Arvidsson, matematiklärare för vuxna, om erfarenheter av fjärrundervisning och digitalisering.

Pia Rizell, förskollärare, om hur det varit att hålla undervisningen utomhus.

Sally Gordon, förhandlare, delar erfarenheter och konkreta tips för online-förhandlingar.

Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande, berättar för kollegor ute i Europa om hur pandemin påverkat villkoren för elever och medlemmars arbete och beskriver förbundets arbete för påverkan och stöd.

Läs mer om Världslärardagen i magasinet Läraren

Läs Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrands blogg