1848 6 kongress startsidebild 1920x420 v1 200212 1
Senast uppdaterad

2020-02-25

Extrakongress 2020

Med anledning av coronapandemin har Lärarförbundets extrakongress planerats om. Läs mer nedan.

Lärarförbundet har kallat sina kongressombud till en extrakongress 16-17 maj 2020 där de ska ta ställning till ett förslag om att utreda hur en ny organisering av Sveriges lärare skulle kunna se ut. Förbundsstyrelserna för Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund föreslår sina kongresser att utreda möjligheten att skapa en helt ny organisering av hela lärarprofessionen. Om beslutet blir att utreda frågan, så kommer styrelsen att återkomma till kongressen med konkreta förslag att ta ställning till.

Med anledning av coronapandemin har Lärarförbundet beslutat att genomföra extrakongressen vid två tillfällen. Kongressen kommer öppnas i ett digitalt forum den 16 maj och påbörja kongressens arbete, bland annat genomförs fyllnadsval till förbundsstyrelsen. Kongressen kommer därefter att ajourneras och återupptas vid ett senare tillfälle i höst. Vi återkommer med mer information.

Vi vill utreda möjligheten till en ny och starkare facklig organisering

Varför en extrakongress?

För första gången någonsin ber Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund sina kongresser om ett uppdrag om att utreda en helt ny organisering för de två organisationernas medlemmar. På två parallella kongresser i maj ska båda förbunden ta ställning till ett förslag att uppdra till de två styrelserna att finna former för en ny organisering som bättre tillvaratar medlemmarnas intresse.

Bakgrunden är en utvärdering av det samverkansavtal som idag reglerar samarbetet mellan de två lärarfacken, framför allt kring hur vi tillsammans förhandlar och tecknar kollektivavtal för våra medlemmar. Utvärderingen visar att arbetsgivarna har kunnat utnyttja det faktum att vi har varit två olika förbund med två olika processer. Vi har stått svagare var för sig och resultaten har inte blivit de önskvärda. De två förbundsstyrelserna vill därför få mandat att undersöka om möjligheten finns att skapa en ny och kraftfullare organisation för förbundens medlemsgrupper.

Så här säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande:

– Den utvärdering som vi gjort av nuvarande samverkan mellan våra förbund visar att det finns stora vinster med att samordna de resurser som i dag är skilda åt i två separata lärarorganisationer. Därför prövar vi om det går att gemensamt finna en organisering som skulle kunna ge våra medlemmar bättre leverans än vad våra två lärarorganisationer idag lyckas med var för sig. Nu vidtar en process i respektive förbund fram till kongresserna i maj som kommer pröva frågan, säger Johanna Jaara Åstrand och fortsätter:

– Jag är övertygad om att en mer samlad organisering av Sveriges lärare skulle stärka läraryrkets ställning i Sverige. Och jag hoppas och tror att diskussionen om den ny organisering ska utmynna i något som gör att lärarkåren kan agera kraftfullare tillsammans.

Se alla kongressombud

Här kan du gå in och se vilka som är kongressombud. Tänk på att filtrera i menyn på "Kongress" eftersom verktyget visar valda till alla nationella organ.

Kongressombud