Senast uppdaterad

2021-05-04

Bli ombud för Lärarförbundet Student

Är du en sån som vill påverka? Som drivs av att utveckla? Som tror att en bra lärarutbildning gynnar barnen, eleverna och hela vårt samhälle? Då ska du bli ombud för Lärarförbundet Student.

Ansök genom att skicka ett mejl till studentombud@lararforbundet.se.

Berätta om dig själv, vad du studerar till, och hur du skulle arbeta för att engagera och rekrytera lärarstudenter till Lärarförbundet Student.

Alla som mejlar blir kontaktade.

Om det inte finns något uppdrag ledigt just nu finns det andra möjligheter till engagemang hos oss, så tveka inte att höra av dig.

Det här gör du som Studentombud

• Rekryterar medlemmar till Lärarförbundet Student.
  • För dialog med studenter som går lärarutbildningen.
  • Är lokala studenters språkrör inom Lärarförbundet.
  • Samarbetar med alla studentombud i landet, Lärarförbundet Students styrelse, din lokala styrelse inom Lärarförbundet Student, och Lärarförbundets lokalavdelning.

Det här får du som Studentombud

• Grundläggande utbildning i vad Lärarförbundet är
  • Så blir du en bättre ledare – webbinarium
  • Träning i sociala medier – webbinarium
  • Möta andra engagerade studentombud
  • Delta i en konferens per termin för alla som arbetar med rekrytering och studenter
  • Ersättning på 6500 kronor per termin

​Så går det till i praktiken

Utbildning och stöd

Innan du börjar kommer du att utbildas i hur Lärarförbundet Student fungerar, och vad ditt arbete innebär.

När du väl är igång kommer du regelbundet att träffa och utbyta erfarenheter med andra studentombud, Lärarförbundet Student på nationell nivå, och din lokalavdelning inom Lärarförbundet student.

Med andra ord är du långt ifrån ensam i ditt arbete.

Prata med lärarstudenter

En mycket viktig uppgift som studentombud är att prata med lärarstudenter. Dels för att rekrytera dem till Lärarförbundet Student, men också för att få en bra bild av vad som är viktigt för de som studerar till lärare idag. Sedan driver du dessa frågor tillsammans med Lärarförbundet Students lokala och nationella styrelser.

Hjälp oss att synas och höras

I ditt uppdrag ingår också att hjälpa Lärarförbundet Student synas och höras i olika fysiska forum, och att planera och genomföra engagerande och rekryterande aktiviteter.

Det är också viktigt att du finns i digitala forum, till exempel i sociala medier, och berättar om vårt arbete och pratar med lärarstudenter.

Om du gillar att vara social, planera, och samarbeta med andra är det här alltså ett perfekt uppdrag. Vi har väldigt roligt tillsammans och lär oss otroligt mycket på vägen.

Arvode

Som Studentombud får du ett arvode på 6 500 kronor per termin. För att få det behöver du fylla i en kort rapport om ditt arbete under terminen.

Träffar under våren 2021

Som Studentombud förväntas du vara med på en del möten också. På grund av covid-19 sker träffarna digitalt via mötesverktyget Teams i år. Du får mer information om mötena och inbjudan om du blir Studentombud.

Studentombud och Lärarförbundet Students styrelse

Två gånger varje termin träffas alla Studentombud och Lärarförbundet Students styrelse. Här berättar vi för varandra vad vi gör just nu, ser vilka stöd studentombuden behöver, och utbyter tips och idéer.

Vi har redan haft en träff den 15 april. Nästa träff hålls den 18 maj klockan 13.00 - 14.00.

Engagemangskonferens

En gång per termin samlas alla som arbetar med rekrytering och engagemang i hela landet till en Engagemangskonferens. Här arbetar vi med långsiktiga planer och mål för vår egen verksamhet.

Årets Engagemangskonferens äger rum den 3 juni klockan 9.00 - 15.00, inklusive lunchpaus.