Foto kristofer samuelsson 4
Senast uppdaterad

2019-10-04

Bli medlem i Lärarförbundet!

Välkommen till Lärarförbundet, Nordens största lärarförbund med 234 000 medlemmar! Lärarförbundet är den enda organisation som samlar kraften från hela lärarprofessionen. Vi är störst för att vi vet att det är tillsammans som vi får bäst förutsättningar att vara bra lärare och skolledare.

Första tre månaderna gratis!

Som ny medlem i Lärarförbundet så får du första tre månaderna helt gratis. Därefter får du det mest prisvärda medlemskapet i jämförelse med andra fackförbund inom skolområdet. Du betalar som mest 290 kronor i medlemsavgift och blir en del av en stark organisation. Vi samlar hela lärarprofessionen - från förskola till högskola. Det gör vi för att vi vet att vi är starkare tillsammans. Då får vi rätt saker att hända.

Medlemskapet

Ditt medlemskap ger dig allt från råd, service, inspiration & kurser för din kompetensutveckling. Men också förmåner, rabatter och erbjudanden. Vi vill att ett medlemskap ska skapa de bästa förutsättningarna för dig så att du kan göra ett bra jobb. Hos oss får du kollegialt stöd och yrkesutveckling. Vi ger dig mötesplatser, kurser och inspiration. Välj det som passar dig ur vårt stora utbud - läs mer om medlemskapet och förmånerna här!

Din arbetsmiljö och lön i fokus

Du ska trivas och må bra på jobbet. Vi tar arbetsmiljön på allvar. Som medlem får du tillgång till våra smarta verktyg för att få koll på din löneutveckling och din arbetstid, läs mer om våra verktyg "Arbetstidskollen" och "Min lön".

Har du frågor om vad som gäller ger vi klara besked. Våra ombud och avdelningar är ditt stöd i vardagen och du kan alltid höra av dig till vår medlemsservice Lärarförbundet Kontakt. Vi lyssnar och ger råd och stöd.

Försäkringar, kollektivavtal och juridiskt stöd

Trygghet kan vara många olika saker. Fallskärm om något händer. Kollektivavtalet som ger schyssta spelregler. Att alltid ha någon att fråga. Förmånliga försäkringar som ger trygghet. Men också redskapen för att bli en ännu bättre lärare.

Kostnadsfritt för dig som är student

För dig som är lärarstudent är medlemskapet kostnadsfritt under hela studietiden. Du får ta del av hela Lärarförbundet, till exempel rabatter, inspiration, möjlighet att påverka lärarutbildningen och yrket. När du sedan börjar arbeta betalar du endast 100 kr för ditt första år som yrkesverksam medlem och får en rabatterad avgift för år två.

​Gå med i Lärarnas a-kassa för inkomstförsäkring

Medlemskap i Lärarnas a-kassa ger dig tillgång till vår inkomstförsäkring. Vi rekommenderar dig därför att gå med i Lärarnas a-kassa så snart du jobbat med något. Genom medlemskapet får du mycket trygghet till en väldigt låg kostnad.

Läs mer om Lärarnas a-kassa här.