Utomhus heropuff
Senast uppdaterad

2018-07-05

Bästa skolkommun 2018

Varje år presenterar Lärarförbundet Sveriges bästa skolkommun, där rankningen bygger på 13 olika kriterier. Lärarförbundet utser Sveriges bästa skolkommun för att sätta fokus på kommunernas viktiga roll som huvudmän för skolan. Den 8 november presenterar vi rankningen.

Vilken kommun har de bästa skolorna i Sverige? Vilka ger lärarna, eleverna och skolledarna bäst förutsättningar? Med Lärarförbundets rankning Bästa skolkommun, som är den största i sitt slag, får du en överblick. Vi rankar inte enskilda skolor, istället tittar vi på hur din kommun har satsat på skolfrågor utifrån 13 olika kriterier.

Läs mer om kriterierna här.

Rankningen är heltäckande och omfattar kommunala skolor, friskolor, gymnasieskolor, förskolor och fritidshem. Den tar hänsyn till kommunernas olika förutsättningar och bakgrundsfaktorer, som föräldrars utbildningsnivå, genom ett så kallat likvärdighetsindex som gör det möjligt att på ett rättvist sätt jämföra alla kommuner efter samma kriterier.

Se hur din kommun har presterat i vår rankning tidigare år.

Den 8 november släpper vi 2018 års rankning. Håll utkik.

Många nya i toppen 2017

I förra årets upplaga av Sveriges Bästa Skolkommun finns många nykomlingar bland de tio bästa kommunerna. Orust och Ovanåker har klättrat rejält och tagit sig in på en andra respektive tredje plats. Sveriges bästa skolkommun 2017 blev Vellinge kommun i Skåne län.

Läs mer i nyheten om Bästa skolkommun 2017.

Webbsändning från seminarium och prisutdelning 2017

Lärarförbundet arrangerade den 5 oktober 2017 ett seminarium och presentation av Sveriges bästa skolkommun. Seminariet modereras av journalisten Willy Silberstein.

I förra årets upplaga av rankningen Sveriges Bästa Skolkommun finns många nykomlingar bland de tio bästa kommunerna. Orust och Ovanåker har klättrat rejält och tagit sig in på en andra respektive tredje plats. Sveriges bästa skolkommun 2017 var Vellinge kommun i Skåne län.

Se webbsändningen från prisutdelningen:

Kajsa Asplund, forskare och psykolog på Handelshögskolan i Stockholm, talar om vad krävs för att rekrytera och behålla lärare i kommunerna.