1785 62 arbetsplatsdialogen webbheader 1340x542 v1 191204
Senast uppdaterad

2020-01-16

Arbetsplatsdialogen: Tillsammans på varje arbetsplats

Lärarförbundets arbetsplatsdialog ”Tillsammans på varje arbetsplats” är ett viktigt verktyg för att visa vilka förutsättningar du och dina kollegor tillsammans behöver för att vara bra lärare.

Vad är arbetsplatsdialogen?

Vi lärare och skolledare pratar redan idag pratar om hur vi har det på jobbet - med hjälp av Lärarförbundets arbetsplatsdialog finns verktygen för att omvandla samtalen till lösningar.

Dialogen kan du göra på olika sätt beroende på hur mycket tid du har. Men det är tillsammans på arbetsplatsen det blir som bäst.

Dsc02181

Hur går det till?

Beroende på hur mycket tid du har kan du göra dialogen på olika sätt.

5 minuter - Den digitala snabbdialogen
Klicka på länken för att göra den digitala snabbdialogen. Fundera gärna kring dina förutsättningar att vara en bra lärare.

15 minuter - Snabbdialogen på arbetsplatsen
Svara på vilken förutsättning som är viktigast för dig för att kunna vara en bra lärare. Gör gärna denna på en APT med efterföljande diskussion.

25 minuter eller mer - Arbetsplatsdialogen
Samla dina arbetskamrater, eller uppmana ditt ombud att göra det, och håll en dialog på arbetsplatsen. Gärna på en APT. Här hittar du stödmaterialet digitalt. Du kan även scrolla ner för nedladdningsbara Power Point-versioner av stödmaterialet. Efter en arbetsplatsdialog rapporterar man in hur det gått via detta formulär.

Nedladdningsbart stödmaterial till arbetsplatsdialogen

Vad händer sen?

Efter genomförd arbetsplatsdialog har ni förhoppningsvis också tagit fram en plan för hur ni ska gå vidare. Detta kan ni göra på flera olika sätt - här är ett exempel på hur en handlingsplan kan se ut:

Handlingsplan lararforbundet.se 1100x600

Gå sedan vidare. Här är tips på vart ni kan vända er:

• Prata med chefen. När en fråga är förankrad på hela arbetsplatsen är det lättare att få till en förändring.
  • Prata med din avdelningsstyrelse. Ibland är frågor stora och kräver ett omfattande opinionsarbete på politikerna i din kommun. Med stöd från avdelningsstyrelsen får ni medel att förändra de stora frågorna. Fyll gärna i att ni vill bli kontaktade av er avdelning i inrapporteringsformuläret. Men det kan även vara bra att själva mejla eller ringa till er avdelning och förklara mer djuplodande vad ni behöver stöd och vägledning inom. Här kan du söka fram kontaktuppgifter till din avdelning.
  • Prata med Lärarförbundet Kontakt. Vår fackliga vägledning hos Lärarförbundet Kontakt är en medlemsförmån som ska användas.

Material för marknadsföring

Foto kristofer samuelsson 3 2

Använd dig av våra verktyg

Använd gärna av våra verktyg inom olika områden efter avslutad arbetsplatsdialog. Verktygen kan ge dig fler viktiga insikter men också argument om det är något som behöver förändras på din arbetsplats.

Arbetstid - gör Lärarförbundets arbetstidskollen

Lön - använd dig av Lärarförbundets "Min lön"

Arbetsmiljö - botanisera i vår tipsbank här!

Så lyckades vi förändra med hjälp av dialogen!

Runt om i landet jobbar ombud och lärare med arbetsplatsdialogen. Där försöker de få svar på frågor som hur är arbetsmiljön och hur vi kan jobba tillsammans för att förändra? Lärarförbundet har som mål att ha en ständigt pågående dialog på arbetsplatserna och här är flera exempel på där dialogen resulterade i förändring. Läs och inspireras - tillsammans gör vi skillnad!

Så har vi jobbat med att förändra på arbetsplatsen!

Syv  4

Länkar till mer läsning