Toppbild temasida1340x542 arbetsplatsdialogen

Arbetsplatsdialogen: Tillsammans på varje arbetsplats

Allt börjar med bra lärare – har du rätt förutsättningar för att vara en bra lärare? Lärarförbundets arbetsplatsdialog ”Tillsammans på varje arbetsplats” ger dig verktygen att identifiera vad som behöver hända där du jobbar!

Vad är arbetsplatsdialogen?

Vi vet att det är lärarna och skolledarna som tillsammans skapar framtiden. Men vi vet också att ibland saknas förutsättningarna. Lärarförbundets arbetsplatsdialog är ett viktigt verktyg för att visa vilka förutsättningar du och dina kollegor tillsammans behöver för att vara bra lärare.

Med hjälp av ett stödmaterial genomför du den med dina kollegor. Därefter rapporterar du in till oss hur det gått med hjälp av ett formulär som du hittar här!

Vi lärare och skolledare pratar redan idag pratar om hur vi har det på jobbet - med hjälp av Lärarförbundets arbetsplatsdialog finns verktygen för att omvandla samtalen till lösningar.

Gå ihop för att förändra på arbetsplatsen! Börja lösa vardagsproblemen på din arbetsplats!

Dsc02181

Ska du hålla en arbetsplatsdialog? Här finns stödmaterial!

Hur går det till?

Lärarförbundet har tagit fram en dialogsajt där vi samlar allt du och dina kollegor behöver för att inleda förändringsarbetet. Du hittar den här!

När du kommer in på dialogsajten kommer du först få göra vår digitala dialog. Den kommer hjälpa dig att fundera på vilka förutsättningar just du behöver för att vara en bra lärare. Vår digitala dialog tar bara några sekunder. Efter det är det viktigt att gå vidare:

Gör så här:

• Fundera på vilka förutsättningar du behöver för att vara en bra lärare.
  • Samla dina kollegor, alternativt uppmana ditt arbetsplatsombud att samla dig och dina kollegor, och gör arbetsplatsdialogen. Den är självinstruerande, kräver endast ditt engagemang och tar knappt 30 minuter att genomföra.
  • Ringa in vad som behöver hända på arbetsplatsen och gå samman för att förändra!
  • Rapportera in till oss hur det har gått och vad ni har pratat om. Det gör ni i ett formulär här! Där kan ni också välja att bli kontakta av er avdelning. Vill ni det så ange en mejladress.
  • Avdelningarna kommer att kunna se resultatet från dialogerna på förbundsnätet. De kommer också kunna se vilka arbetsplatser som vill bli kontaktade av dem.
  • Vad händer sen?

Efter genomförd arbetsplatsdialog har ni förhoppningsvis också tagit fram en plan för hur ni ska gå vidare. Detta kan ni göra på flera olika sätt - här är ett exempel på hur en handlingsplan kan se ut:

Ni kan också ladda ner handlingsplanen här! Gå sedan vidare. Här är tips på vart ni kan vända er:

• Prata med chefen. När en fråga är förankrad på hela arbetsplatsen är det lättare att få till en förändring.
    • Prata med din avdelningsstyrelse. Ibland är frågor stora och kräver ett omfattande opinionsarbete på politikerna i din kommun. Med stöd från avdelningsstyrelsen får ni medel att förändra de stora frågorna. Fyll gärna i att ni vill bli kontaktade av er avdelning i inrapporteringsformuläret. Men det kan även vara bra att själva mejla eller ringa till er avdelning och förklara mer djuplodande vad ni behöver stöd och vägledning inom. Här kan du söka fram kontaktuppgifter till din avdelning.
    • Prata med Lärarförbundet Kontakt. Vår fackliga vägledning hos Lärarförbundet Kontakt är en medlemsförmån som ska användas.

Material för marknadsföring

Foto kristofer samuelsson 3 2

Dialogen i symbios med kollektivavtalen

Arbetsplatsdialogen är oerhört viktig i implementeringen av kollektivavtal. I Skolavtal18 kom vi överens om att lokala parter i alla kommuner ska ta fram en plan för kompetensförsörjning genom att stärka attraktiviteten. Vi ska stå starkast möjligt i de samtalen och då är förankring i arbetsplatserna helt avgörande. Vi behöver fånga diskussionerna på arbetsplatserna och lyfta in det i samtalen med arbetsgivarna på ett konstruktivt sätt för att nå resultat. Lärarförbundets arbetsplatsdialog kommer ge oss verktyg för just detta.

Oavsett avtal så kommer arbetsplatsdialogen att vara ett viktigt verktyg för att fånga upp diskussionerna på arbetsplatserna för att sedan lyfta in i samtalen med arbetsgivarna.

Förändringen börjar på arbetsplatserna!

Strategisk kompetensförsörjning

En god arbetsmiljö, tillräckliga förutsättningar för att göra ett gott lärararbete, en tydlig hantering av lärares arbetstid, konkurrenskraftiga löner, goda möjligheter till löneutveckling under pågående anställning och en lönesättning som speglar olika ansvar och arbetsinsatser på ett begripligt sätt utan att ge negativa effekter på arbetsmiljön. Allt det här är viktiga verktyg för att få fler att vilja bli och förbli lärare.

En viktig del i Skolavtal18, vars implementering arbetsplatsdialogen är viktig för, är överenskommelsen om strategisk kompetensförsörjning - här har vi samlat en del av Lärarförbundets stöd, information och verktyg för ditt och avdelningens arbete för en bättre arbetsmiljö och bättre löner.

People 3152585 1920

Så lyckades vi förändra med hjälp av dialogen!

Runt om i landet jobbar ombud och lärare med arbetsplatsdialogen. Där försöker de få svar på frågor som hur är arbetsmiljön och hur vi kan jobba tillsammans för att förändra? Lärarförbundet har som mål att ha en ständigt pågående dialog på arbetsplatserna och här är flera exempel på där dialogen resulterade i förändring. Läs och inspireras - tillsammans gör vi skillnad!

Så har vi jobbat med att förändra på arbetsplatsen!

Syv  4

Länkar till mer läsning