Ima165159 a4 nywebb landskap
Senast uppdaterad

2020-01-16

Arbetsplatsdialogen: Tillsammans på varje arbetsplats

Hur har du det på jobbet? Lärarförbundets arbetsplatsdialog vill få igång samtal på varje arbetsplats om vad som är viktigt och hur vi kan förändra. På den här sidan hittar du våra två arbetsplatsdialoger, material för dig som är ombud och tips och råd om vad som händer efter arbetsplatsdialogen. Tillsammans får vi rätt saker att hända!

Delta i våra dialoger - klicka här!

Vi har två dialoger igång nu:

• Förutsättningar-dialogen - fokuserar på lärares, skolledares och lärarstudenters förutsättningar att göra ett bra jobb. Målet är att få i gång diskussioner om vad som är viktigt på arbetsplatsen och hur vi kan förändra tillsammans.
  • Friståendedialogen - för de 15 600 medlemmar inom fristående verksamhet och staten som berörs av att vi organiserar om 1/7 2020. Syftet är att få igång diskussioner om att utse ombud och bilda klubb på arbetsplatsen.

Du kan göra dialogen på tre olika sätt - beroende på hur mycket tid du har:

• 5 minuter - Den digitala snabbdialogen

Du hittar den digitala snabbdialogen om förutsättningar här.

Fundera gärna kring dina förutsättningar att vara en bra lärare. Se det som ett första steg och gå gärna vidare till att fortsätta på arbetsplatsen. Sprid länken till dina kollegor.

• 15 minuter - Snabbdialogen på arbetsplatsen

Svara på vilken förutsättning som är viktigast för dig för att kunna vara en bra lärare. Använd affischen och använd en penna och markera era viktigaste förutsättningar. Hittar ni mönster? Ser ni likheter? Gör gärna denna på en APT med efterföljande diskussion, eller i fikarummet med dina kollegor.

Klicka här för att ladda ner och skriv ut själv eller beställ från webbshoppen! Rapportera in vad ni kom fram till här.
  • 25 minuter eller mer - Dialogen på arbetsplatsen

Samla dina arbetskamrater och håll en dialog på arbetsplatsen. Gärna på en APT. Här hittar du stödmaterialet digitalt för:
  • lärare
  • skolledare
  • student

Du kan även scrolla ner för nedladdningsbara Power Point-versioner av stödmaterialet. Efter en arbetsplatsdialog rapporterar man in hur det gått via detta formulär.

Här hittar du allt material - klicka här!

Vad händer sen?

Efter genomförd arbetsplatsdialog har ni förhoppningsvis också tagit fram en plan för hur ni ska gå vidare. Detta kan ni göra på flera olika sätt - här är ett exempel på hur en handlingsplan kan se ut, klicka för att ladda ner:

Gå sedan vidare. Här är tips på vart ni kan vända er:

• Prata med chefen. När en fråga är förankrad på hela arbetsplatsen är det lättare att få till en förändring.
  • Prata med din avdelningsstyrelse. Ibland är frågor stora och kräver ett omfattande opinionsarbete på politikerna i din kommun. Med stöd från avdelningsstyrelsen får ni medel att förändra de stora frågorna. Fyll gärna i att ni vill bli kontaktade av er avdelning i inrapporteringsformuläret. Men det kan även vara bra att själva mejla eller ringa till er avdelning och förklara mer djuplodande vad ni behöver stöd och vägledning inom. Här kan du söka fram kontaktuppgifter till din avdelning.
  • Prata med Lärarförbundet Kontakt. Vår fackliga vägledning hos Lärarförbundet Kontakt är en medlemsförmån som ska användas.

Använd våra verktyg

Använd gärna av våra verktyg inom olika områden efter avslutad arbetsplatsdialog. Verktygen kan ge dig fler viktiga insikter men också argument om det är något som behöver förändras på din arbetsplats.

Arbetstid - gör Lärarförbundets arbetstidskollen

Lön - använd dig av Lärarförbundets "Min lön"

Arbetsmiljö - botanisera i vår tipsbank här!

Så lyckades vi förändra med hjälp av dialogen!

Runt om i landet jobbar ombud och lärare med arbetsplatsdialogen. Där försöker de få svar på frågor som hur är arbetsmiljön och hur vi kan jobba tillsammans för att förändra? Lärarförbundet har som mål att ha en ständigt pågående dialog på arbetsplatserna och här är flera exempel på där dialogen resulterade i förändring. Läs och inspireras - tillsammans gör vi skillnad!

Så har vi jobbat med att förändra på arbetsplatsen!

Länkar till mer läsning