Senast uppdaterad

2022-06-29

Årets rektor: Maria Risthammar

Årets rektor 2022 är Maria Risthammar på Ekkälleskolan i Linköping.

"En ära att ta emot priset! Jag är stolt, men vi har gjort det här tillsammans så när jag kommer hem ska vi fira den här framgången gemensamt. Fira framgång är något vi är bra på", sa Maria Risthammar glädjestrålande från scenen när hon tog emot utmärkelsen. Läs intervjun med Maria Risthammar i Chef&Ledarskap.

Maria Risthammar får priset Årets rektor 2022 med motiveringen:

"Marias ledarskap präglas av systematiskt arbete med verksamhetsutveckling, ett demokratiskt perspektiv på ledning och ett genuint engagemang för att skapa goda förutsättningar för både medarbetare och elever. Genom transparens och distribuerat ledarskap har Maria bidragit till att alla på skolan tar ett gemensamt ansvar för att höja måluppfyllelsen, öka tryggheten samt att skapa en god arbetsmiljö.

Utifrån visionen ”Vi ska lyckas tillsammans” har Maria tillsammans med sin personal byggt en organisation där alla arbetar mot gemensamma mål. Något som särskilt lyfts av Marias medarbetare är hennes arbete för ökad samverkan mellan skola och fritidshem. Hennes ledarskap har en tydlig förankring i forskningen.

Hon deltar i ett forskningsprojekt samt skriver en forskningsartikel om rektors ledarskap. Marias goda ledarskap med att skapa arbetsglädje och ett hållbart arbetsliv har prisats av Linköpings kommun."

Priset delades ut den 28 juni under årets Skolledare21.