Senast uppdaterad

2021-11-19

Årets lärare i fritidshem 2021 – Ilyas Abdullahi

Årets lärare i fritidshem 2021 är Ilyas Abdullahi på Husbygårdsskolan i Stockholm.

På Fritidshemmets rikskonferens i Göteborg, den 18 november, delade Lärarförbundet ut pris till Årets lärare i fritidshem.

– Jag är jätteglad och stolt, speciellt när det är ens kollegor som man har blivit nominerad av. Även om det är jag som får priset så är det verkligen ett resultat av bra teamwork, säger Ilyas Abdullahi till tidningen Fritidspedagogen.

Juryns motiverig

"Ilyas engagemang för fritidshemmet kännetecknas av att han vill att eleverna är trygga och kan nå sin fulla potential i en skola där alla känner att de duger som de är. Han vill att barnens röster blir hörda i ett sammanhang där han är barnens stöd och förlängda arm.

Ilyas signalerar ödmjukhet både i kontakterna med barnen och i samarbetet med sina kollegor. Han betonar att alla i arbetslaget ska känna sig delaktiga, och lyssnar på det som sägs, men även på det som antyds mellan raderna. Ilyas har en kontinuerlig framåtblick där han observerar, diskuterar och reflekterar över hur man bäst utvecklar verksamheten. Reflektioner som han tar vidare till de olika nätverk han befinner sig i. Han är inkännande och respektfull, men även ödmjuk och prestigelös, vilket gör att han är en person som man lyssnar till.

Därför är han Årets lärare i fritidshem 2021."

Om priset Årets lärare i fritidshem

Lärarförbundet har utnämnt årets lärare i fritidshem sedan 2010. Syftet är att lyfta fram fritidshemsverksamhet med hög kvalitet.

Lärarförbundet vet hur viktiga fritidshemmen är för elevernas lärande, utveckling och trygghet. Inte minst nu under coronapandemin, då fritidshemmet kan vara den plats där barnet möter något slags normalitet. Med trygga och närvarande lärare, och där det finns utrymme för läkande och lärande genom leken.

Här hittar du mer information om priset, och tidigare vinnare.

Snart öppnar vi upp för nomineringar till årets lärare i fritidshem 2022. Håll utkik och nominera din fantastiska kollega då!