Toppbild kontakten
Senast uppdaterad

2020-02-25

5 vanliga frågor till Lärarförbundet

Du som är medlem har tillgång till våra experter på Lärarförbundet Kontakt. Förra året svarade de på 150 000 frågor om allt från lön och arbetsmiljö till föräldraledighet och sjukdom. Läs svaren på 5 av de vanligaste frågorna.

Vad ska jag tänka på inför mitt lönesamtal?

Förbered dig! Kolla lönestatistiken som medlemmar har tillgång till, utgå ifrån det som är överenskommet inför er lokala löneöversyn, värdera dina insatser utifrån gällande lönekriterier och prata med någon av våra lönecoacher. Om du inte redan vet vad som gäller inför löneöversynen, prata med din arbetsgivare eller Lärarförbundet lokalt.

Jag vill byta jobb, hur lång är min uppsägningstid?

Det beror på vilket avtal du tillhör, hur länge du jobbat och vilken typ av anställning du har. Till exempel har du en uppsägningstid på tre månader om du jobbat mer än ett år hos en kommunal arbetsgivare. Du och din arbetsgivare kan ha kommit överens om något annat än det som är reglerat i kollektivavtalet. Det brukar i så fall stå i ditt anställningsavtal.

När måste jag anmäla föräldraledighet?

Det beror på vilket kollektivavtal som är aktuellt. Är du anställd inom kommun eller region behöver du ansöka om ledighet tre månader i förväg.

Om det saknas kollektivavtal gäller Föräldraledighetslagen: anmäl minst två månader innan. Om du är osäker kan du kontakta Lärarförbundet för att se vad som gäller för just dig. Det är bra att berätta för din arbetsgivare i god tid att du ska ha barn, så att hen får tid på sig att rekrytera en vikarie.

Vi hinner inte med vårt jobb på ordinarie arbetstid, vad kan vi göra?

Signalera till er chef att tiden inte räcker till så att hen har möjlighet att åtgärda. Med Lärarförbundets verktyg Arbetstidskollen får ni koll på om arbetstidsschemat stämmer överens med avtalet. Med verktygen “Nio steg...” får ni ett underlag för att visa på bristerna i planeringen.

Hör av er till Lärarförbundet om ni behöver stöd i dialogen med arbetsgivaren.

Får jag vara ledig för att till exempel gå på begravning?

Arbetsgivaren kan låta dig vara tjänstledig med bibehållen lön för så kallad enskild angelägenhet. Oftast handlar det om att någon nära anhörig går bort, men det kan finnas andra fall. I det kommunala avtalet kallas det ledighet för enskild angelägenhet, i avtal med fristående arbetsgivare brukar det kallas permission.

Hör av dig med dina frågor!

Vi kan svara på alla dina frågor som rör jobbet. Välkommen att höra av dig till Lärarförbundet Kontakt på 0770-33 03 03 eller via formuläret på lararforbundet.se/kontakt.

För lokala frågor, kontakta Lärarförbundet där du jobbar.