Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss
Lärarförbundets logotyp.
Startsidan / Lärarförbundet påverkar / Press / Pressmeddelanden / Lärarförbundet kommenterar utredning om kommunalisering

Lärarförbundet kommenterar utredning om kommunalisering

Jan Björklund presenterade idag den utredning om kommunaliseringen som sedan lång tid aviserats. Med anledning av detta säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén:

- Det är naturligt att effekterna av den så kallade kommunaliseringen av skolan nu utvärderas. Stora förändringar i utbildningssystemet ska förstås följas upp. Jag är också nöjd med att utvärderingen inte ska landa i förslag till stora organisatoriska reformer. Det är inte vad skolan behöver. Skolan behöver istället satsningar på det vi med säkerhet vet gör skillnad för elevernas resultat – lärare måste få möjlighet att utveckla hög kvalitet i undervisningen.

Jan Björklund aviserade också att regeringen senare kommer att tillsätta en utredning av bland annat friskolereformen.

- Det vore olyckligt om den utredningen dröjer alltför länge. Efter mer än två decennier är det svårt att se vilka effekter som kommer sig av olika reformer, säger Eva-Lis Sirén.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986
Lärarförbundets pressjour 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.

Bild i bildspel

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 40

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.

Medlemsservice

Kontakt@lararforbundet.se
0770-33 03 03 – öppet vardagar kl. 8:00-17:00.
Här finns kontaktuppgifter

Klicka för att läsa Eva-Lis Siréns senaste krönika