Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss
Lärarförbundets logotyp.

Innehåll

Lärarlegitimation

Lärare i förskolan, grundskolan och gymnasiet ska söka lärarlegitimation hos Skolverket. Här hittar du svar på dina frågor om lärarlegitimation, introduktionsår och behörighet.

Nya övergångsregler

Från den 1 december 2013 gäller nya övergångsregler. Kan du ansöka om lärarlegitimation eller överklaga ett beslut från Skolverket? Här ser du om övergångsreglerna gäller dig.

Introduktionsår

Kvinna skakar hand och ser väldigt glad utRegeringen föreslår att nyut- examinderade lärare ska kunna söka lärarlegitimation direkt efter examen. Introduktionsperioden ska dock finnas kvar.

Legitimation - inte för alla

Vissa lärargrupper är undantagna från legitimationskravet. Andra omfattas inte. Vilka det gäller kan du läsa här. Lärarförbundet jobbar självklart för att alla lärargrupper ska ha legitimation.

Legitimation krävs inte av mentorer inledningsvis

Det kommer inledningsvis inte att vara krav på att mentorer för nya lärare ska vara legitimerade. Däremot måste mentorerna vara behöriga lärare. Anledningen är att utfärdandet av lärarlegitimationer från Skolverket har blivit försenat.

Fler frågor och svar om lärarlegitimation

Frågor och svar

Få svar på dina vanligaste frågor om lärarlegitimationen, behörighet, introduktionsåret, ansökan och krav. Dessa baserar sig på frågor från Lärarförbundets medlemmar.

Chattar med Lärarförbundet

Fingrar på tangentbordI två chattar i slutet av december 2013 svarade Lärarförbundets experter på bland annat vad som blir effekterna av övergångsreglerna som började gälla den 1 december.

Skolverkets logotyp

Skolverket ger svar

Det är Skolverket som ansvarar för att legitimera lärare och förskollärare. De kan även svara på frågor om just ditt legitimationsärende. Behörighetsfrågor ska alltid kollas med Skolverkets upplysningstjänst, tfn 08-527 332 00. Lärarförbundet har tyvärr varken tillräckliga resurser eller befogenheter för att bedöma enskilda medlemmars behörighet.

Så ser tidsplanen ut

KlockaDen 1 december 2013 får lärare som inte är legitimerade inte längre ansvara för undervisningen eller sätta betyg.

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 6

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.