Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss
Lärarförbundets logotyp.

Innehåll

Startsidan / Aktuellt / Nyheter / Lärarförbundet positivt till förslag om sommarskola

Lärarförbundet positivt till förslag om sommarskola

eva_lis_400.jpgVisa förstorad bild

- Obligatorisk sommarskola ger en möjlighet att jobba i mindre grupper med större fokus på elevernas behov, säger Eva-Lis Sirén.

Skriv ut sidanSkriv ut
Tipsa en vänTipsa

Socialdemokraterna föreslår förlängd skolplikt för de elever i grundskolan som inte når målen. Lärarförbundet ser i grunden positivt på förslaget, men det är viktigt att det är underfinansierat.

Den utökade undervisningstiden ska ske under sommaren och gälla elever i årskurserna 6-9.

Tidigare har staten avsatt pengar till kommunerna för att tillhandahålla frivillig sommarskola för de elever som inte når målen.

- Förslaget om obligatorisk sommarskola är i grunden ett positivt förslag. Det ger en möjlighet att jobba i mindre grupper med större fokus på elevernas behov. Den stora utmaningen med resultaten kräver dock att insatser och resurser riktas dit de behövs och sätts in i den ordinarie verksamheten på ett tidigt stadium, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Elever som inte når målen ska enligt förslaget ges utökad undervisningstid om upp till 20 dagar under sommaren.

- Riskerna med förslaget är att de tidiga insatserna uteblir och det är inte ett alternativ. Sommarskolan ska vara ett komplement till den ordinarie undervisningen för att de elever som trots tidiga insatser inte klarar kraven ska få en chans till.

Eva-Lis Sirén anser att det är viktigt att sommarskolan inte är underfinansierad. Lärarna behöver bättre resurser för att bedriva en undervisning av hög kvalitet.

- Vi har sett alltför många reformer som inte följts av tillräckliga resurser i svensk skola. Lärare måste få mer tid och bättre villkor till undervisning av hög kvalitet, oavsett om den förläggs under terminstid eller i sommarskolan. En redan pressad lärarkår kan inte göra mer av allt.

Bild i bildspel

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 13

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.

Medlemsservice

Kontakt@lararforbundet.se
0770-33 03 03 – öppet vardagar kl. 8:00-17:00.
Förändrade öppettider i påsk.

Klicka för att läsa Eva-Lis Siréns senaste krönika

Vad gäller när jag ...