Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss
Lärarförbundets logotyp.

Innehåll

Startsidan / Aktuellt / Nyheter / Frågor och svar: Därför säger vi nej till SKL:s bud

Frågor och svar: Därför säger vi nej till SKL:s bud

Lärarförbundets representantskap säger nej till SKL:s bud och lärarnas avtalsrörelse fortsätter. Här svarar vi på flera vanliga frågor om läget just nu.

Varför avvisade Lärarförbundet SKL:s bud?
Inte heller det andra budet som SKL presenterade garanterar en uppvärdering av lärarnas löner på sikt. SKL har inte tagit den nationella lärarkrisen på allvar. Vi krävde mer än andra under längre tid och det svarade budet inte upp mot. Budet är för litet och för tunt.

Hur såg budet ut?
Det viktiga är att budet inte innebar ett tydligt första steg mot en uppvärdering av läraryrket. De lönenivåer som SKL erbjöd var på tok för låga och kortsiktiga. Budet byggde på en femårig avtalsperiod utan uppsägningsmöjligheter, varav tre år var utan tydliga angivna löneökningsnivåer. Inte heller våra krav på minskad arbetsbelastning eller hur de utbildningspolitiska reformerna skulle tas om hand fanns med på ett tillfredställande sätt i budet.

Vad händer nu?
Nu vidtar medling, parterna ska komma överens om medlare och det är en process som kan komma att ta tid.

Kommer det att bli strejk?
Vi kan inte utesluta en strejk på lärarområdet i höst men det är för tidigt att spekulera kring detta nu.

Fanns det flera bud?
På onsdag kväll lämnade SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, ett bud. Ett nytt lämnades kl 12 på torsdagen. Båda buden avvisades enhälligt av Lärarförbundets representantskap på rekommendation av Lärarförbundets styrelse.

Kan jag gå miste om löneökning för 2012?
Huvudprincipen på svensk arbetsmarknad är att löneökningar ges retroaktivt från den tidpunkt tidigare avtal gick ut.

Hur påverkar detta mig som inte har kommunen som arbetsgivare?
Vi fortsätter förhandlingarna på övriga avtalsområden. Det är bara med SKL som förhandlingar brutit samman.

Bild i bildspel

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 4

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.

Medlemsservice

Kontakt@lararforbundet.se
0770-33 03 03 – öppet vardagar kl. 8:00-17:00.
Förändrade öppettider i påsk.

Klicka för att läsa Eva-Lis Siréns senaste krönika

Vad gäller när jag ...