Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss
Lärarförbundets logotyp.

Innehåll

Startsidan / Aktuellt / Nyheter / "Dags att agera när lärarna känner mindre och mindre arbetsglädje"

"Dags att agera när lärarna känner mindre och mindre arbetsglädje"

Enligt en undersökning som Svenskt Kvalitetsindex genomfört har arbetsglädjen bland lärarna sjunkit sedan 2007. - Vi tror att detta går att ändra på. Läraryrket har alla förutsättningar att bli ett drömyrke igen, säger Ann-Charlotte Eriksson, Lärarförbundets förste vice ordförande.

I undersökningen, som Lärarförbundet beställt av Svenskt Kvalitetsindex, har lärare bland annat fått svara på frågor om hur nöjd man är med sitt arbete. Frågorna bygger upp ett index mellan 0-100 inom olika områden.

Sedan 2007 har medarbetarnöjdheten och arbetsglädjen bland lärarna totalt sett sjunkit från 72,1 till 67,0.

- Jag har världens roligaste och viktigaste jobb, jag är lärare. Men för att fler ska vilja vara och bli lärare och tycka att det är det bästa som finns måste vi ta befintlig fakta på allvar, säger Ann-Charlotte Eriksson, Lärarförbundets förste vice ordförande.

Grundskollärarna minst nöjda
Den yrkesgrupp lärare som är minst nöjd med sitt arbete är grundskollärarna. Även när det gäller arbetsplatsens image, arbetsförhållanden och attraktion ligger grundskollärarna lägst.

- När lärarna själva anser att de känner mindre och mindre arbetsglädje i sitt arbete är det dags att agera. Status, attraktivitet, nöjdhet, arbetsförhållanden - naturligtvis hänger allt ihop och den gemensamma nämnaren är lönen. Lärarna och yrket måste uppvärderas, säger Ann-Charlotte Eriksson.

Jämför man med motsvarande undersökning 2011 har index sjunkit när det gäller arbetsplatsens image, ledning, organisation, arbetsförhållanden och det egna engagemanget. Index har dock ökat när det gäller närmaste chefen och samarbetet på arbetsplatsen, jämfört med ifjol.

- Vi vet att många lärare älskar sitt jobb, men samtidigt visar undersökningar som Lärarförbundet gjort att lärare lämnar yrket och än fler funderar på att göra detsamma samtidigt som allt för få studenter vill utbilda sig till lärare. Yrket måste värderas högre i samhället och ett första steg är att få bort det lönegap som finns mellan lärare och andra yrkesgrupper med likvärdig utbildning, säger Ann-Charlotte Eriksson.

Läsarnas kommentarer (2 st):

Denna artikel är nu stängd för kommentarer. Vill du fortsätta diskutera går det bra i medlemsdiskussionen

Visar 1 till 2 av 2

Tid för reflektion

Kollegiala samtal, tid för reflektion under arbetsdagen, minder klasser och gärna 2 lärare på tre klasser. Inte få/överta "andra yrkeskategoriers" arbetsuppgifter ex. matbespisningen (dela ut, torka bord m.m.) och om: ska det inte tas på "planeringstiden".
Lön för det arbetet vi faktiskt gör. Tack för att ni kämpar för oss.

, 2012-07-23 11:09 Ingrid Patriksson

Mera uppmuntran

Att få mer uppmuntran både från ledning, elever och föräldrar.
Samt att det finns de hjälpmedel man behöver.
Mindre klasser max 15-20 elevr i varje klass samt denhjälp och resurs som behövs. 3 lärare på 2 klasser borde vara ett krav helst 2 lärare på varje klass.
Högre lön naturligtvis.
Men framför allt uppmuntran!

, 2012-07-23 10:33 Ingegerd Sperber

Visar 1 till 2 av 2

Bild i bildspel

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 63

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.

Medlemsservice

Kontakt@lararforbundet.se
0770-33 03 03 – öppet vardagar kl. 8:00-17:00.
Här finns kontaktuppgifter

Klicka för att läsa Eva-Lis Siréns senaste krönika