Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss
Lärarförbundets logotyp.

Innehåll

Startsidan / Aktuellt / Nyheter / Högre lön kan fylla tomma platser

Högre lön kan fylla tomma platser

Läraryrket ratas av studenterna. Det märks i ett sjunkande söktryck och det stora antalet platser som gapar tomma på landets lärarutbildningar.

Samtidigt bedömer Sveriges Kommuner och Landsting att det finns ett rekryteringsbehov av 80 000 lärare fram till år 2020. Lärarförbundet varnar nu för att Sverige kan stå inför en nationell lärarkris.

Lärarförbundets senaste rapport ”Varifrån ska alla nya lärare komma” visar på alarmerande siffror om de tomma platserna på lärarutbildningarna. I Göteborg står mer än hälften av platserna tomma på ämneslärarutbildningen mot åk 7-9 med inriktningar mot biolog, kemi och matematik. Och det ser likadant ut på fler av landets lärarutbildningar.

Nationell lärarkris
- Vi står inför en nationell lärarkris. SKL uppskattar att det kommer att behövas rekryteras 80 000 lärare inom åtta år. På flera av landets lärosäten gapar platserna tomma, särskilt på inriktningar mot de naturorienterade ämnena. Framtidens elever kommer att få det svårt att få kunskap i dessa ämnen om inte problemet tas på allvar, säger Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande.

- Huvudorsaken till varför studenter väljer bort lärarutbildningarna är de låga lönerna. För ett land som är beroende av att kunna konkurrera med kunskap är detta ett allvarligt samhällsproblem. Om vi vill att eleverna ska ha rätt till de bästa lärarna krävs en statushöjning av läraryrket. För att fler ska vilja bli lärare och för att locka de bästa till yrket, måste lärarlönerna öka i snitt med 10 000 kronor. Men det måste också finnas lärare som tjänar 50 000 kronor, säger Eva-Lis Sirén.

- Varför ska man bli en dåligt betald matematiklärare när man kan bli en bättre betald ingenjör? Om inte arbetsgivarna tar sitt ansvar och höjer lärarlönerna står vi snart inför en nationell lärarkris, säger Eva-Lis Sirén.

Varifrån ska alla nya lärare komma?
Bild i bildspel

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 1

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.

Medlemsservice

Kontakt@lararforbundet.se
0770-33 03 03 – öppet vardagar kl. 8:00-17:00.
Förändrade öppettider i påsk.

Klicka för att läsa Eva-Lis Siréns senaste krönika

Vad gäller när jag ...