Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss

Innehåll

Startsidan / Aktuellt / Nyheter / Webb-tv: Avtalsförhandlingarna har spruckit

Webb-tv: Avtalsförhandlingarna har spruckit

Förhandlingarna med SKL gällande de kommunalt anställda lärarnas avtal har spruckit. Beslut om nej till budet fattas av representantskapet, troligen under eftermiddagen. Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén kommenterar avtalsläget.

Senare under torsdagen lämnade Sveriges kommuner och landsting, SKL, ytterligare ett bud. Lärarförbundets förbundsstyrelse och representantskap sa nej även till detta bud. Det Eva-Lis Sirén kommenterar i filmen gäller därför fortfarande.

Läsarnas kommentarer (4 st):

Denna artikel är nu stängd för kommentarer. Vill du fortsätta diskutera går det bra i medlemsdiskussionen

Visar 1 till 4 av 4

Representantskapet gjorde rätt

När Sveriges lärare erbjuds knappt 400 kr extra för att ha ett femårigt avtal utan möjlighet att säga upp och inget extra i övrigt. Då är SKL helt fel ute när de kallar det en satsning på lärarna. Om representantskapet hade röstat ja hade man inte tagit sitt ansvar för medlemmarna.

, 2012-06-15 13:28 Åsa Andersson

Strejk i höst !

Sedan kanske inte effekten syns första året med definitivt det andra,det syns klart och tydligt i statistiken!

, 2012-06-15 10:05 Hans Laius

RE: Bättre sent en aldrig.

Ett klokt beslut av representantskapet.
Det är snarare ett vågspel med medlemmarnas förtroende om vi inte står rakryggade och sätter in alla medel som behövs för att visa samhället att det gått för långt med att utnyttja oss lärare..

, 2012-06-14 21:22 Ulf Westman

Bättre sent en aldrig.

Alla vet att Lärarförbundet borde tagit detta ställningstagande i tidigare avtalsrörelser. Nu när hela Europa är i ekonomisk kris är det lite dålig timing. När vi vet att alla andra grupper har fått runt 2,6 % kanske inte utrymmet för att göra en satsning på lärarna optimal. Att gå ut i en strejk som inte kommer att ge någon ekonomisk vinning är ett vågspel med medlemmarnas förtroende. Detta måste vägas in i de beslut som ska tas.

, 2012-06-14 13:15 Hans Jonsson

Visar 1 till 4 av 4

Bild i bildspel

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 2

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.

Medlemsservice

Kontakt@lararforbundet.se
0770-33 03 03 – öppet vardagar kl. 8:00-17:00.
Här finns kontaktuppgifter

Klicka för att läsa Eva-Lis Siréns senaste krönika