Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss
Lärarförbundets logotyp.
Startsidan / Medlemskap / Frågor och svar om medlemskapet / Vad kostar det att vara medlem?

Vad kostar det att vara medlem?

Höjda premier 2014

De flesta premier är oförändrade 2014, men några justeringar görs. Premien för sjukförsäkringen sänks för alla kunder under 58 år. För Barnförsäkring Bas höjs månadspremien från 125 kr till 140 kr och för Barnförsäkring Stor från 212 kr till 235 kr. Månadspremien i Hemförsäkring Stor höjs med 15 kr. Läs mer på Lärarförsäkringars webbplats.

Skriv ut sidanSkriv ut
Tipsa en vänTipsa

Vi har den lägsta fackavgiften för alla lärare och den är inkomststyrd. Det sammanlagda beloppet du betalar varje månad till Lärarförbundet består av flera olika avgifter. Kostnaden beror också på vilken slags medlem du är.

Förbundsavgift
Förbundsavgift är den avgift du betalar för att vara medlem i Lärarförbundet. Den varierar beroende på hur mycket du tjänar och vilken slags medlem du är. För dig som är yrkesaktiv ingår inkomstförsäkringen i din avgift, och de ekonomiska fördelarna som följer med ditt medlemskap väger upp en stor del av medlemsavgiften.

(Som inkomst räknas lön, arbetslöshetsersättning och ersättning från Försäkringskassan samt ersättning för uppdrag som politiker.)

• Yrkesaktiv medlem
    Inkomst/månFörbundsavgift/mån (inkl inkomstförsäkring)
    6 001 – 6 999 kr85 kr
    7000 - 8999 kr95 kr
    9 000 – 10 999 kr 115 kr
    11 000 – 12 999 kr 135 kr
    13 000 – 14 999 kr 155 kr
    15 000 – 16 999 kr 175 kr
    17 000 – 19 000 kr 195 kr
    19 001 – 21 000 kr 215 kr
    21 001 – 22 999 kr 235 kr
    23 000 – 24 999 kr 255 kr
    25 000 – 26 999 kr 275 kr
    27 000 – 295 kr
  • Studerandemedlemmar betalar 25 kr för hela studietiden,
  • Doktorander betalar 35 kr/månad.
  • Pensionärsmedlemmar betalar 35 kr/månad.

Betala rätt avgift
Om du byter jobb, går på föräldraledighet eller i pension eller får ändrad inkomst av annat skäl – kom ihåg att ändra dina uppgifter i medlemsregistret, eftersom medlemsavgiften till förbundet är baserad på din inkomst.

Avgift till a-kassan
Från och med 1 maj 2013 är avgiften till Lärarnas A-kassa 100 kronor per månad. Avgiften är den samma oavsett om du är ansluten till Lärarförbundet eller inte. Den påverkas inte heller av om du studerar, arbetar eller är arbetslös.

Tidningsavgift
I ditt medlemskap ingår Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet. Utöver dessa får du en ämnestidning för 19 kr/månaden. Du kan också välja att prenumerera på ytterligare en eller flera ämnestidningar och då kostar det 19 kr/månad per tidning. Studerandemedlem betalar 7 kr/månad.

Nyutexaminerad?
För nyutexaminerade lärare gäller en extra förmån: gratis medlemskap i 8 månader och de följande 4 månaderna kostar det 25 kr/månad.

Försäkringar?
Många medlemmar i Lärarförbundet har olika förmånliga försäkringar via Lärarförsäkringar. Försäkringspremien betalas tillsammans med övriga avgifter. Uppgifter om premien hittar du i försäkringsbeskedet från Lärarförsäkringar AB. Försäkringarna betalas i förskott, till skillnad från förbundsavgiften som betalas i efterskott.

Inkomstförsäkring
I avgiften till Lärarförbundet ingår en inkomstförsäkring som tillsammans med a-kassan ger dig 80 procent av inkomstbortfallet om du skulle bli arbetslös.

Total kostnad
Den sammanlagda kostnaden som du betalar varje månad beror alltså på de olika avgifterna ovan: din medlemsavgift och eventuella tidningsavgifter, försäkringspremier och a-kasseavgift.

Kyrkomusiker?
Du som är kyrkomusiker och dubbelansluten till Kyrkomusikernas riksförbund, KMR, betalar 28 kr/månad utöver förbundsavgiften.

Bild i bildspel

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 46

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.

Medlemsservice

Kontakt@lararforbundet.se
0770-33 03 03 – öppet vardagar kl. 8:00-17:00.
Här finns kontaktuppgifter

Vad gäller när jag ...