Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss

Innehåll

Startsidan / Aktuellt / Nyheter / Krönika: Därför säger lärarna nej

Krönika: Därför säger lärarna nej

För litet och för tunt. Det är de rätta och torftiga orden för det bud som SKL presenterade efter långa och tuffa förhandlingar. Sveriges kommuner slog dövörat till inför lärarnas rättmätiga krav på högre löneökningar. Det skriver Eva-Lis Sirén i sin krönika.

Med tanke på alla uttalanden och utfästelser från ledande politiker de senaste åren hade jag förväntat mig något helt annat. Jag är besviken över att alla ord och löften inte är värda mer här och nu.

Budet innebar konkret 364 kronor mer än andra i snitt första året och ingen mer uppvärdering kommande fyra år. Det är för långt och för osäkert, för litet och för tunt. Det var ett bud i huvudsak på arbetsgivarens villkor, utan möjligheter till uppsägning. Naturligtvis försöker SKL att utmåla budet som arbetsmarknadens bästa. Men ett avtal som saknar garanterad uppvärdering, som saknar en avbetalningsplan, kan aldrig vara det.

I ett läge där skolsatsningar behövs mer än någonsin säger arbetsgivaren nej. I ett läge där kommunerna behöver säga ja – ja till lärarna och ja till utbildning, kunskap och till Sveriges elever –säger de nej. Det är en uppvisning i verklighetsflykt, av aldrig skådat slag.

De låga lärarlönerna har blivit ett samhällsproblem. Sverige står inför en nationell lärarkris med kommande lärarbrist. Yrket måste göras mer attraktivt, både för att behålla lärare och locka nya. Vem ska stå i klassrummet om 10, 20 och 30 år om inte lönerna och statusen höjs?

Med mer än 100 manifestationer, ett stort mediegenomslag och så många lärare som hjälpt till har vi ett tryck och ett stöd som aldrig förr; i lärarkåren, bland ledande politiker och i den allmänna opinionen. Allt detta ska vi hämta än mer kraft i och använda oss av.

Nu fortsätter avtalsrörelsen och vi efterlyser fortfarande pengarna som saknas varje månad på lärarnas lönebesked. Den här avtalsrörelsen är den viktigaste någonsin, och alldeles avgörande för om vi kommer att ha tillräckligt många utbildade lärare i framtiden.

Våra krav kvarstår inför den kommande medlingen: Ett tydligt första steg mot 10 000 kronor mer i månaden och en avbetalningsplan på sikt.

Eva-Lis Sirén
PS. Ett tack till dig som hittills varit med i kampanjen på olika sätt. Ett tack också till dig som inte varit aktiv än men som genom att vara en så fantastisk lärare ändå har gjort det självklart för så många att hålla med oss. För att de tycker att du ska ha bättre betalt.

Bild i bildspel

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 3

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.

Medlemsservice

Kontakt@lararforbundet.se
0770-33 03 03 – öppet vardagar kl. 8:00-17:00.
Förändrade öppettider i påsk.

Klicka för att läsa Eva-Lis Siréns senaste krönika

Vad gäller när jag ...