Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss

Innehåll

Startsidan / Lärarförbundet påverkar / Debattartiklar / Inför tioårig skolplikt

Inför tioårig skolplikt

En obligatorisk förskoleklass är en viktig komponent för att ge alla barn större möjligheter att lyckas i skolan, skriver Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén och Utbildningsutskottets ordförande Tomas Tobé (M) i en debattartikel i Dagens Nyheter.

För att förbättra förutsättningarna för lärande i förskoleklassen och främja likvärdighet genom hela utbildningssystemet behöver skolplikten tidigareläggas. I framtiden bör den gälla från sex års ålder. Det största lärarfacket och Nya moderaterna är överens i den här frågan.

Det är i förskoleklassen, eller i 6-årsverksamheten som det också kallas, där förskolans pedagogiska former av lek, lärande och omsorg möter grundskolans tydligare kunskapsmål. Detta är en viktig inskolningsmiljö för våra barn där de får en möjlighet att hitta sin plats i en ny miljö. Förskoleklassen ska vara en övergång för barnen mellan förskolan och grundskolan. Det är viktigt att förskoleklassen även i framtiden fyller den funktionen. Förskoleklassens pedagogik och dess arbetssätt ska finnas kvar även i en obligatorisk förskoleklass. Även om alla lärare, föräldrar och politiker är överens om att förskoleklassen fyller en oerhört viktig roll i utbildningssystemet, blir den idag ändå styvmoderligt behandlad. Det är något som sannolikt skulle förändras om den omfattades av skolplikten.

Samverkan mellan förskoleklassen och grundskolan kommer också genom ett obligatoriskt förskoleklassår att förstärkas. Arbetsvillkoren för olika lärargrupper behöver ses över och kunna förändras för att förskolklassåret ska ge den kontinuitet och röda tråd som behövs för att maximera elevernas lärande och utveckling.

Många fördelar
Genom att flytta ner skolplikten ett år åstadkommer vi också ett tydligare steg mot en i praktiken 10-årig grundskola. Tanken på en 10-årig grundskola har funnits med länge i debatten och har många fördelar. Man kan göra en parallell till hur det var när den 9-åriga skolplikten infördes. Det är nu 50 år sedan, men för sin tid var detta ett mycket modernt förslag. Det byggde på en insikt om att framtiden kommer att ställa högre krav på kunskap och kreativitet. Den moderniteten ska vi fortsätta att eftersträva och en förlängning av skolplikten är ett förslag helt i linje med den ambitionen.

Det har också ett tydligt signalvärde för samhället, och till kommunpolitiker och föräldrar. Vad är egentligen viktigare än att våra barn tidigt stimuleras att lära sig och utveckla sina färdigheter? Även om majoriteten av alla barn är inskrivna i förskoleklassen finns det fortfarande kommuner där så många som var fjärde barn inte är det. Alla 6-åringar bör ha rätt till den utbildning som ges i förskoleklassen.

Såväl internationella som svenska undersökningar visar att barn som har gått i förskola lyckas bättre under hela sin skoltid, både när det gäller till exempel matematik, språk och social utveckling. En mer informell undervisning som ger mycket utrymme åt lek, kreativitet och samspel mellan barn anses vara mest gynnsam för att lägga grunden för fortsatt lärande. En obligatorisk förskoleklass är därför en viktig komponent för att ge alla barn större möjligheter att lyckas i skolan.

Tidiga lärandet viktigt
Att tidigarelägga skolplikten skulle stärka likvärdigheten genom hela skolsystemet. Vi vet att länder som lyckas kombinera höga elevprestationer och en god likvärdighet satsar mycket på skolans tidigaste år. Finland är ett sådant exempel. Modern forskning visar hur viktigt barns tidiga lärande är. Om vissa barn inte stimuleras under den period i deras liv då de är som mest tillgängliga för ny kunskap så riskerar de att halka efter under resten av skolgången. Inte minst handlar det om barnens språkutveckling. Om man halkar efter med språkutvecklingen tidigt riskerar man att få bära med sig den problematiken under en lång period, även om man får extra stöd. Förskoleklassens lärare är ofta särskilt utbildade för att främja elevernas språkutveckling. Kan lärare redan i förskoleklassen sätta in rätt åtgärder så är mycket vunnet senare i grundskolan. I anslutning till förskoleklassen finns ofta också specialpedagogiska resurser som barnen inte får om de inte går där.

Utmaningarna för skolan är många. Men klarar vi inte av att ge alla barnen en likvärdig start så har vi misslyckats redan innan vi sätter igång. Barnens oändliga kreativitet och nyfikenhet borde bättre tillvaratas och alla unga ska ha rätt till ett kvalitativ och genomtänkt pedagogiskt stöd.

Tomas Tobé (M)
Ordförande i Utbildningsutskottet

Eva-Lis Sirén
Förbundsordförande Lärarförbundet

Bild i bildspel

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 5

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.