Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss
Lärarförbundets logotyp.

Microsofts innovativa skolledarpris i samarbete med Lärarförbundet

Finalister Innovativa skolledarpriset 2014Visa förstorad bild

Finalisterna i Innovativa skolledarpriset 2014: Birgitta Tornberg, Gunilla Rasmusson och Mikael Parknäs tillsammans med Eva Pethrus, Microsoft och Agneta Cederbom, Lärarförbundets skolledarförenings ordförande.

Skriv ut sidanSkriv ut
Tipsa en vänTipsa

Sverige vimlar av duktiga skolledare. Innovativa skolledarpriset, som delas ut av Lärarförbundet och Microsoft, går till en skolledare som arbetar med ett hållbart skolutvecklingsarbete. Priset delades ut på Skolledarkonventet den 27 februari 2014.

Microsoft har i samarbete med Lärarförbundet instiftat Innovativa skolledarpriset. Syftet med priset är att lyfta fram goda exempel på skolledare som via ett hållbart skolutvecklingsarbete säkrar att deras skola ger eleverna möjlighet att lyckas.

Årets finalister till Innovativa skolledarpriset
För tredje året i rad delades priset ut till årets innovativa skolledare. Bland årets utvalda finalister, fanns Birgitta Tornberg, förskolechef/rektor, Ormbergsskolan Luleå, Gunilla Rasmusson, bitr. rektor, Munkhätteskolan, Malmö och årets vinnare Mikael Parknäs, rektor på Smedingeskolan i Kungsbacka.

- Konkurrensen var hård och jag känner mig oerhört ödmjuk inför att ha vunnit det här ärofyllda priset. Mitt nästa steg är nu att driva igenom mitt projekt, att bygga en ny skola i Kungsbacka som står redo för framtiden. En skola som ska hålla i 50 år, både ur miljösynpunkt och ekonomiskt, säger finalisten Mikael Parknäs.

Innovativa skolledarpriset 2014 delades ut under Skolledarkonventet den 27 februari i Lärarnas hus på Stora Essingen i Stockholm. Priset delades ut av Agneta Cederbom, ordförande i Skolledarföreningen och Eva Pethrus, skolutvecklingsansvarig på Microsoft.

Kriterier
En innovativ skolledare:

• uppfattas som en kommunikativ, lärande och demokratisk ledare
  • är visionär och kreativ och har ett stort engagemang
  • stimulerar lärarnas gemensamma lärande
  • uppnår dokumenterat goda resultat utifrån givna förutsättningar
  • driver pedagogisk utveckling med stöd av IKT och arbetar strategiskt för en ökad digital kompetens bland skolans lärare
  • använder IKT i sitt administrativa arbete och i sin interna och externa kommunikation.
  • bedriver aktiv omvärldsbevakning
  • arbetar strategiskt med entreprenörskap och ökat samarbete med närsamhället.

Bild i bildspel

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 125

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.

Medlemsservice

Kontakt@lararforbundet.se
0770-33 03 03 – öppet vardagar kl. 8:00-17:00.
Här finns kontaktuppgifter

Klicka för att läsa Eva-Lis Siréns senaste krönika