Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss
Lärarförbundets logotyp.

Innehåll

Startsidan / Aktuellt / Nyheter / Lönen viktigaste frågan i privata avtalsrörelsen

Lönen viktigaste frågan i privata avtalsrörelsen

Mathias ÅströmVisa förstorad bild

- Också friskolorna måste ta sin del av ansvaret för lärarkrisen, säger Lärarförbundets förhandlingschef Mathias Åström.

Skriv ut sidanSkriv ut
Tipsa en vänTipsa

Just nu pågår förhandlingarna med den största arbetsgivarparten på det privata området, Almega Tjänsteföretagen. Lärarförbundets förhandlingschef Mathias Åström ger en lägesrapport.

Vad händer i förhandlingarna just nu?
– Vi har nu gått in i en intensivare fas i förhandlingarna. De inledande diskussionerna och inte minst presentationerna av respektive parts krav är avklarade, vilket gör att vi nu försöker hitta lösningar på en rad frågor.

Vilka är de viktigaste kraven Lärarförbundet ställer?
– För vår del är naturligtvis lönerna i fokus. Också friskolorna måste ta sin del av ansvaret för lärarkrisen. Med det kommunala avtalet gjorde vi ett genombrott som innebär en satsning på lärarna och nu måste friskolorna följa efter. Fler måste vilja bli lärare, och lönerna är den fråga som är mest avgörande för unga i valet av framtida yrke.

Är det någon skillnad på förhandlingar på privata området jämfört med det kommunala?
– Som förhandling betraktat är det i grund och botten ingen skillnad. Och för Lärarförbundet är naturligtvis alla lärare oavsett vilket avtal de går på lika viktiga. En skillnad nu är naturligtvis att vi har andra av våra läraravtal, framför allt det med kommunernas SKL, att relatera till. Då det avtalet tecknades var det bara industrins och andra kommunala sektorers avtal som utgjorde referensram.

När får de anställda inom Almega sina nya löner?
– Det nuvarande avtalet löper ut sista augusti. Om man inte lokalt mellan Lärarförbundet och företaget kommer överens om något annat bör de lokala löneförhandlingarna därmed vara klara under hösten.

Förhandlingar pågår även inom det statliga området.

Bild i bildspel

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 13

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.