Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss
Lärarförbundets logotyp.
Startsidan / Medlemskap / Frågor och svar om medlemskapet

Frågor och svar om ditt medlemskap

Vad kostar det att vara med i Lärarförbundet och vilka kan vara med i facket för lärare? Här får du svar på vanliga frågor om ditt medlemskap.

Vem kan ansöka om medlemskap?
I Lärarförbundet finns lärare av alla kategorier, lärarstudenter, skolledare samt studie- och yrkesvägledare. De största medlemsgrupperna är lärare i grund- och gymnasieskolan, lärare i förskolan samt fritidspedagoger.

När börjar mitt medlemskap att gälla?
Ditt medlemskap gäller från det datum då din ansökan kom in till Lärarförbundet. Datumet har betydelse till exempel om du skulle behöva rättslig hjälp av förbundet. Det kan du bara få om problemet har uppstått efter det att du blev medlem.

Hur blir jag medlem i a-kassan?
Lärarnas a-kassa är en självständig organisation. Alltså måste du ansöka om medlemskap i a-kassan separat.

Medlemsavgift?
Lärarförbundet har den lägsta fackavgiften för alla lärare och den är baserad på din inkomst. Från 50 kr i månaden för inkomster upp till 6000 kr/månad upp till max 295 kr i månaden för inkomster över 27 000 kr. Pensionärsmedlemmar och doktorander betalar 35 kr/månad. Medlemsavgiften för lärarstudenter är 25 kr för hela studietiden.

Vad händer om jag går på föräldraledighet eller får ändrad inkomst?
Eftersom din medlemsavgift till Lärarförbundet är inkomststyrd ska du gå in på Min sida och ändra dina uppgifter i medlemsregistret, så att du betalar rätt avgift. Du kan också höra av dig till Medlemsservice på 0770-33 03 03.

Hur betalar jag medlemsavgiften?
Om du är kommunalt anställd kan medlemsavgiften oftast dras direkt på din lön. Om din arbetsgivare inte har möjlighet att göra löneavdrag eller om du är tjänstledig kan du betala via till exempel autogiro eller e-faktura.

Vad händer efter min medlemsansökan?
När din ansökan har registrerats i Lärarförbundets medlemsregister får du ett medlemsbevis och informationsmaterial med posten. Där kan du bland annat läsa mer om hur Lärarförbundet arbetar och vilken nytta du har av ditt medlemskap.

Vilken avdelning tillhör jag?
Din lokalavdelning är den i kommunen där du jobbar. Om du blir arbetslös eller går i pension stannar du kvar i samma lokalavdelning. Du som jobbar inom SiS, Lernia eller SPSM hör till någon av våra riksavdelningar.

Fler frågor om medlemskap?
Kontakta gärna Medlemsservice på 0770-33 03 03 för att få svar på frågor om ditt medlemskap eller allmänna fackliga frågor.

Hur gör jag för att gå ur?
För utträde ur Lärarförbundet, eller för byte från ett annat fackförbund till Lärarförbundet, kontakta Medlemsservice på 0770-33 03 03, så hjälper vi dig.

Bild i bildspel

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 96

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.

Medlemsservice

Kontakt@lararforbundet.se
0770-33 03 03 – öppet vardagar kl. 8:00-17:00.
Ändrade kontaktuppgifter kring valborg

Vad gäller när jag ...