Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss

Startsidan / Aktuellt / Nyheter / Nytt avtal klart med Almega Tjänsteföretagen

Nytt avtal klart med Almega Tjänsteföretagen

Fakta om avtalet

Löptid: 1 mars 2012 – 31 augusti 2013.

Löneökningsnivå: 4,1 procent.

Avtalet tecknas av Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund tillsammans genom Lärarnas samverkansråd.

Skriv ut sidanSkriv ut
Tipsa en vänTipsa

Avtalet gäller för ett stort antal av landets fristående skolor och förskolor och innebär att lönerna för Lärarförbundets medlemmar hos varje arbetsgivare ska öka med minst 4,1 procent från den 1 augusti 2012. Nästa år ska ett nytt avtal förhandlas.

Den viktigaste förändringen i friskoleavtalet - som avtalet kallas - är annars att anställningsformen för introduktionsåret regleras genom en särskild bestämmelse. Den innebär att lärare som genomgår sitt introduktionsår kan få en särskild tidsbegränsad anställning som syftar till en tillsvidareanställning. I samband med att man får sin legitimation från Skolverket får man också tillgodoräkna sig hela anställningstiden vid förtur till ny ledig anställning hos arbetsgivaren.

Samsyn om lärarlöner
Lärarförbundet är överens med Almega Tjänsteföretagen om att löneläget och frånvaron av karriärvägar för lärare riskerar att skapa rekryteringsproblem till yrket. Under det kommande året utreda vilka möjligheter som finns för att åtgärda dessa problem. Man kommer även att försöka hitta bra exempel på fungerande lokala arbetstidsregleringar och skapa möjligheter för skolnära forskning bedriven av och för lärare inom de skolor som finns på avtalsområdet.

Lärarförbundet och Almega Tjänsteföretagen kommer också att ta fram stöd för lokala samverkansavtal för att förbättra medlemmarnas möjligheter till inflytande över verksamheten på varje skola.

Friskoleavtalet är det största friskoleavtalet. Stora arbetsgivare på avtalsområdet är Kunskapsskolan, Vittra, Praktiska gymnasierna, John Bauer-koncernen, Prolympia, NTI/Mikael Elias Teoretiska, Internationella engelska skolan. Majoriteten av de cirka 630 medlemsföretagen på avtalsområdet är dock små arbetsgivare med bara en skolenhet.

Läsarnas kommentarer (2 st):

Denna artikel är nu stängd för kommentarer. Vill du fortsätta diskutera går det bra i medlemsdiskussionen

Visar 1 till 2 av 2

Hm

Där köpte arbetsgivarna lite tid. Längtar redan tills nästa år. Det är då vi får veta arbetsgivarnas intentioner men också om förbundet lyckats. Jag väntar nyfiket och sliter vidare ett år i ovisshet. Ska samtidigt bli spännande att se vad som händer med det kommunala avtalet för där lägga en grund.

, 2012-06-29 06:52 Mikael Magnusson

4,1

OK ännu ett snäpp, för mig, om jag varit anställd där hade det gjort ca 800kr. Då fattas bara 3200 i denna omgång. Men fortfarande ett myrsteg hur många år skulle det ta till 10000?Det bästa med detta avtal är väl att det bara är på ett år.

, 2012-06-27 18:01 Ingrid Lycknert

Visar 1 till 2 av 2

Bild i bildspel

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 10

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.

Medlemsservice

Kontakt@lararforbundet.se
0770-33 03 03 – öppet vardagar kl. 8:00-17:00.
Förändrade öppettider i påsk.

Klicka för att läsa Eva-Lis Siréns senaste krönika

Vad gäller när jag ...