Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss
Lärarförbundets logotyp.

Innehåll

Startsidan / Aktuellt / Nyheter / Nu ska alla vallöften förverkligas

Nu ska alla vallöften förverkligas

rosatext_logga_400.jpgVisa förstorad bild

Lärarförbundet har fått mer än 5000 vallöften om skolan från partier runt om i Sveriges kommuner registrerade här på vår webbplats. Men löften får inte stanna vid att bara vara just löften. De ska förverkligas också.

Skriv ut sidanSkriv ut
Tipsa en vänTipsa

Lärarförbundet har inför valet genomfört den mest framgångsrika påverkanskampanjen i sin historia säger ordförande Eva-Lis Sirén i en krönika.

Sverige vaknade till en helt ny politisk situation dagen efter valdagen. Vi har för första gången fått ett parti med främlingsfientliga rötter i riksdagen. Det oroar mig liksom många andra.

Eftervalsdiskussionen kommer att pågå ett tag. Också i skolan, och inte minst om resultaten i skolvalet. Var det rätt att släppa in alla partier? Eller var det tvärtom fel att låsa dörren? Hur har detta påverkat våra ungdomar i deras val?

Vi lärare har ett stort ansvar att verka för mänskliga rättigheter, alla människors lika värde och tolerans. Allt enligt vår yrkesetik och våra läroplaner. Nu känns det ansvaret alldeles särskilt stort. Det osäkra parlamentariska läget skapar utmärkta tillfällen att prata med eleverna om vår demokrati och hur den är uppbyggd.

Klart är att det nya politiska landskapet gör det viktigare än någonsin för partierna att komma överens över blockgränserna. Jag har sagt det många gånger och jag säger det igen: Släpp prestigen och gör upp om en långsiktig och hållbar skolpolitik. Det vet jag att många lärare ser som väldigt, väldigt prioriterat. I dagens läge är det till och med helt nödvändigt.

Till glädjeämnena den här valrörelsen hör att skolfrågan enligt SVT:s valundersökning var den allra viktigaste för väljarna. Här har vi varit minst sagt aktiva i Lärarförbundet!

Vi har genomfört den mest framgångsrika påverkanskampanjen i vår historia. Väljare har skickat över 21 000 brev från borjamedskolan.se och idag har vi mer än 5000 löften om skolan från partier runt om i Sveriges kommuner registrerade här på vår webbplats. Till exempel har:

• 524 lovat att satsa på lärares kompetensutveckling
  • 484 lovat att minska barngrupperna i förskolan
  • 467 lovat att modernisera skolan med satsningar på datorer och ny teknik
  • 270 lovat att höja lärares löner.

Listan är ännu längre än så. Jag vet att du precis som jag tycker att det både är angelägna och efterfrågade löften.

Men löften får inte stanna vid att bara vara just löften. De ska förverkligas också. Vi ska påminna, trycka på och ställa frågor om hur de som fått majoritet i kommunen tänker jobba för att förverkliga sina löften. Vi ska också komma med oemotståndliga egna förslag på hur det kan gå till.

Du får gärna hjälpa till. Gå in och läs på borjamedskolan.se vad politikerna lovat i din kommun. Hör av dig till din lokalavdelning och ta reda på hur du kan vara med och påverka politikerna.

Eva-Lis Sirén

Bild i bildspel

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 7

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.

Medlemsservice

Kontakt@lararforbundet.se
0770-33 03 03 – öppet vardagar kl. 8:00-17:00.
Förändrade öppettider i påsk.

Klicka för att läsa Eva-Lis Siréns senaste krönika

Vad gäller när jag ...