Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss
Lärarförbundets logotyp.

Innehåll

Startsidan / Aktuellt / Nyheter / Oroande att antalet lediga lärarjobb ökar

Oroande att antalet lediga lärarjobb ökar

Ann-Charlotte ErikssonVisa förstorad bild

- Sverige står inför en nationell lärarkris. Den ökade efterfrågan på lärare och ökade svårigheter att rekrytera lämpliga lärare för skolorna är ett tydligt tecken på detta, säger Ann-Charlotte Eriksson.

Summering - lediga lärarplatser januari-juni 2012
Skriv ut sidanSkriv ut
Tipsa en vänTipsa

Jämfört med för ett år sen har antalet lediga lärarjobb ökat med tre procent, eller 977 platser, enligt statistik från Arbetsförmedlingen. Det är siffror som oroar, med tanke på att Sverige står inför en nationell lärarkris.

Statistiken från Arbetsförmedlingen omfattar antalet lediga platser under januari till juni 2012 jämfört med samma period 2011. Sett till hela riket har antalet lediga platser inom läraryrket ökat med tre procent.

- När platser gapar tomma på lärarutbildningarna, många överväger att lämna yrket och SCB spår en lärarbrist på 43 000 lärare inom 8 år är det mycket oroande att antal lediga lärarjobb ökar, säger, Ann-Charlotte Eriksson, förste vice ordförande i Lärarförbundet.

Nationell lärarkris väntar
Allra störst procentuella ökning har Västmanlands län haft, 33 procent. Stockholms län har haft störst ökning i antal platser, 750 stycken.

- Sverige står inför en nationell lärarkris. Den ökade efterfrågan på lärare och ökade svårigheter att rekrytera lämpliga lärare för skolorna är ett tydligt tecken på detta. Läraryrket måste bli mer attraktivt för att fler ska vilja bli lärare och då måste lönerna öka, fortsätter Ann-Charlotte Eriksson.

I sammanställning har Arbetsförmedlingen inkluderat åtta lärarkategorier. Den största ökningen i absoluta tal står grundskollärarna för, med 882 fler lediga platser. Speciallärarna har ökat mest procentuellt, +20 procent.

- För att ge en bild av läget: om lärarkrisen drabbar proportionerligt utifrån dagens organisation kommer 300 000 elever stå utan lärare. Så kommer det naturligtvis inte vara utan istället blir klasserna större och fler obehöriga lärare kommer behöva anställas för att täcka upp lärarbristen. Detta är inte lösningen på Sveriges sjunkande kunskapsresultat. Fler måste vilja bli och vara lärare och då måste lönerna upp, avslutar Ann-Charlotte Eriksson.

Läsarnas kommentarer (1 st):

Denna artikel är nu stängd för kommentarer. Vill du fortsätta diskutera går det bra i medlemsdiskussionen

Visar 1 till 1 av 1

Inte konstigt

Det är inte konstigt att det är fler tjänster ute nu. Detta läsåret har varit mycket jobbigt med Lgr11 arbete som legat över oss som en blöt filt utöver de "vanliga" arbetsuppgifterna som från början var alldeles för mycket.. Det har varit för utmattande med osäkerheten inför lgr11 och utarbetande av nya "bedömningsmallar". Många kollegor som har ett fåtal år till pensionen har gått ner i tjänstegrad eller gått i pension. Andra har tröttnat - som jag och letar efter andra yrkesvägar.

Jag är mycket ledsen över att ha varit tvungen att ta det drastiska beslutet att sluta som lärare, men att lämna läraryrket är det enda sättet som jag har kommit på att slippa arbeta ihjäl mig och slippa att vara så trött, orolig och utarbetad att en enkel fortbildningsdag får mig att sitta och storgråta av frustration över att inte hinna med och därmed inte kunna göra ett bra jobb. Jag har kommit in på en ny utbildning men jag kommer nog alltid att sakna eleverna. Men vad ska man annars göra?

, 2012-07-18 17:58 Katrin Nilsson

Visar 1 till 1 av 1

Bild i bildspel

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 0

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.