Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss
Lärarförbundets logotyp.

Innehåll

Startsidan / Aktuellt / Nyheter / Dags att kommunerna börjar betala av

Dags att kommunerna börjar betala av

När jag chattade med läsarna på aftonbladet.se om lärarlöner häromveckan kom många kommentarer. Det var både ris och ros, bland annat ”Lärare är Sveriges viktigaste jobb, det är klart de ska ha mer pengar!” Många lärare hör också av sig till mig och säger saker som ”Ge er inte, nu måste det hända något”. Du kanske håller med? Det skriver Eva-Lis Sirén i en krönika.

Det yrkande vi har lämnat till arbetsgivaren är starkt. Där beskriver vi vad vi vill ska hända den här avtalsrörelsen. Vad Sverige lärare förväntar sig. Hur, återstår i de tuffa förhandlingar som nu drar igång.

Jag tror inte att det förvånar någon att det är störst fokus på lärarlönerna i vårt yrkande. Nu krävs ett tydligt steg mot 10 000 kronor mer och att lärare får mer än andra för att kunna komma ifatt. Vi kallar det för en relativlöneförskjutning. Kommunerna har hållit nere lärarnas löner under så många år, ända sedan 1960-talet, och måste börja betala av. Sveriges lärare förväntar sig att 2012 blir startskottet för rejäla löneökningar.

Det finns också två andra områden som är viktiga för våra medlemmar och som vi lyfter fram i yrkandet: Arbetsbelastning och utveckling i ljuset av alla nya skolreformer.

Staten och skolhuvudmännen har de senaste åren hällt mängder av nya uppgifter över lärare och skolledare. Sveriges lärare måste få fokusera mer på kvaliteten i undervisningen och det som hör till – och mindre åt alla möjliga andra arbetsuppgifter. Detta måste det kommande avtalet ha långsiktiga lösningar på. Sveriges lärare, i alla skolformer, behöver betydligt bättre balans i vardagen.

När vi tar upp frågan om effekterna av alla skolreformer menar vi att våra medlemmar behöver bättre förutsättningar i vardagen för att de många nya skolreformerna ska fungera och höja kvaliteten. Villkoren för de som deltar i lärarlyftet och ersättningen både för studenter som går introduktionsår och för deras mentorer är exempel på frågor som måste lösas.

Nu har startskottet för den mest spännande avtalsrörelsen gått. För att nå framgång i förhandlingarna är det avgörande att trycket i omvärlden är starkt. Att lärarlönerna finns högt upp både på den politiska och den mediala agendan. Att svenska folket i allmänhet pratar om att lärarnas löner är för låga. Här kommer du in i bilden. Du kan vara med och hjälpa till på många olika sätt för att öka trycket! Läs mer om hur på lararforbundet.se/efterlysning

Eva-Lis Sirén
Lärarförbundets ordförande

Läsarnas kommentarer (3 st):

Denna artikel är nu stängd för kommentarer. Vill du fortsätta diskutera går det bra i medlemsdiskussionen

Visar 1 till 3 av 3

Starkt yrkande?

Jag håller med om att det krävs en precis summa, annars blir det något intetsägande om lokala förhandlingar. 10000 mer i månaden är ett bra och tydligt krav, men på hur lång sikt är det? 5, 10 eller 25 år? Det är en fråga som våra förhandlare måste ha i bakhuvudet när de förhandlar. När ska målet vara uppfyllt?

, 2012-02-04 16:03 Sigbritt Herbert

RE: Starkt yrkande?

Ja kom igen nu! Kräv en tydlig summa t.ex. 3000 mer för alla plus utrymme för rektorer att premiera de extra ambitiösa lärarna. Det är nu det gäller! Nu avör ni läraryrkets framtid. Kommunerna har inte råd att inte betala....Strejk? Ja men då kör vi på det. Det är MÅNGA som nu vågar att tänka på strejk som en nödvändig utväg.

, 2012-02-01 20:52 Örebro

Starkt yrkande?

Jag får lite dåliga "vibbar" när jag läser vårt "softa" yrkande. Har ärligt talat svårt att se det starka i det. Med tanke på allt snack om 10.000 mer och om hur starkt förbund vi är tycker jag att man borde gå ut med, låt oss säga, ett yrkande på 2000 kr mer i månaden till hela kollektivet sett som en lönejustering för yrket.Därtill kan man mycket väl förhandla om en procentsats angående individuell löneökning. Visa nu för tusan lite fightervilja i denna avtalsrörelse så det inte slutar med ett intetsägande avtal "som ger stora möjligheter". "Möjligheter" har vi sett oss blåsta på i så många tidigare avtal.Vad vi vill ska hända i kommande avtalsrörelse räcker inte - vi kräver att det ska hända något. Visa styrka - ställ krav!

, 2012-02-01 16:33 32 år i yrket - 28.000 i lön

Visar 1 till 3 av 3

Bild i bildspel

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 2

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.

Medlemsservice

Kontakt@lararforbundet.se
0770-33 03 03 – öppet vardagar kl. 8:00-17:00.
Här finns kontaktuppgifter

Klicka för att läsa Eva-Lis Siréns senaste krönika