Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss
Lärarförbundets logotyp.

Innehåll

Startsidan / Aktuellt / Nyheter / Krönika: Dags att säga ja till lärarna

Krönika: Dags att säga ja till lärarna

Den kommunala avtalsrörelsen gick till medling tidigare i somras eftersom Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, blundar för de utmaningar som skolan står inför. Behovet av att göra läraryrket mer attraktivt, både för att behålla lärare och locka nya, är skriande stort. Vem ska stå i klassrummet om 10, 20 och 30 år? Vem ska utveckla barnen i förskolan och fritidshemmet? Det skriver Eva-Lis Sirén i sin krönika.

Budet vi fick var för litet, för tunt och alldeles för osäkert. För att få kommunernas nej till lärarna att bli ett ja fortsätter vi därför att påverka i lönefrågan med oförminskad styrka. Vi har nyligen släppt en rapport som återigen visar att det lönar sig att satsa på lärarnas löner.

Fler och fler inser att lönerna måste upp och att lönegapet mellan lärarna och andra lika välutbildade ska överbryggas. Stödet i den allmänna opinionen och bland ledande politiker är stort. Det ska vi använda oss av!

Till exempel lyfte Börje Ekholm, vd Investor, nyligen fram att läraryrket behöver bli mer attraktivt och sa i samma intervju "Om vi investerar i världens bästa skolsystem skulle vi få en fantastiskt bra avkastning på 30 år. Det är ledtider på minst 20 år innan man ser den fulla effekten". Det är precis så politikerna behöver tänka nu – långsiktigt.

Avtalsrörelsen fortsätter och vi efterlyser fortfarande pengarna som saknas varje månad på lärarnas lönebesked. Våra krav är: Ett tydligt första steg mot 10 000 kronor mer i månaden och en avbetalningsplan på sikt. Lärare ska ha mer än andra.

Kommunerna måste säga ja till lärarna. Och därmed ja till utbildning och kunskap för Sveriges elever. Det finns nämligen inga alternativ. En bra skola är en förutsättning för svenska framgångar.

Eva-Lis Sirén
Lärarförbundets ordförande
Följ och kontakta mig på Twitter: @evalissiren

PS: Visa att du också vill ha högre lärarlöner och att politikerna ska säga ja till lärarna – märk upp din bild på Facebook: lararforbundet.se/efterlysning

Bild i bildspel

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 3

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.

Medlemsservice

Kontakt@lararforbundet.se
0770-33 03 03 – öppet vardagar kl. 8:00-17:00.
Förändrade öppettider i påsk.

Klicka för att läsa Eva-Lis Siréns senaste krönika

Vad gäller när jag ...