Jönköpingsbloggen

Här kan du läsa aktuell informtion från lokalavdelningen

Senaste inläggen

Välkommen till ett nytt år - 2013

Skrivet av Christina Holst, 4 januari 2013, klockan 14:55

Nu är det dags att ta nya tag - ett nytt spännande år ligger framför oss med nya utmaningar och nya möjligheter!

Den 27 februari träffas vi på årsmötet på kulturhuset Spira. Välkommen då!

Hoppas att Du och dina kollegor tar tillfället i akt att förmedla era synpunkter i den utredning som görs angående lärarnas sidouppdrag, administration och arbetssätt. Varje åsikt är viktig i det fortsatta arbetet för att minska arbetsbelastningen.

Kom gärna med förslag till fackexpeditionen på förslag till innhåll på medlemskvällar här i Jönköping.

Majoritetens förslag till Budget för 2013 i Jönköpings kommun

Skrivet av Christina Holst, 25 september 2012, klockan 17:36

Lärarförbundet har idag fått information angående förslaget till budget för 2013 från majoritetens sida.

Effektiviseringskravet eller nedskärningen är för de bägge nämnderna - 1 %. Parallellt med detta tillförs de bägge nämnderna en del pengar till vissa speciella ändamål; ökad behovsgrad i förskolan, fortsatt förskoleutbyggnad, förstärkt elevhälsa, skolgång för nyanlända, verksamhetsförändrinar utifrån skollagen, omstrukturering av gymnasiet utifrån G11.

Lärarförbundet anser att arbetssituationen redan är hårt pressad. Ökade krav och förskjutning av arbetsuppgifter till lärare och skolledare samtidigt som resurserna minskar. Detta är ju en omöjlig ekvation för ökad måluppfyllelse.

Därför är det viktigt att finns det ett förslag från majoriteten att ge BUN i uppdrag att utreda hur skolans sidouppdrag, administration och arbetssätt kan förändras i syfte att frigöra resurser för skolans huvuduppdrag. Uppdraget skall redovisas till kommunfullmäktige senast i maj 2013. Lärarförbundet kommer att verka för att samma uppdrag ges till UAN vad gäller gymnasieskolan.

MBL-förhandling sker den 5 oktober vad gäller förslaget till VIP 2013-15 med budget för 2013.

Slutbud från medlarna

Skrivet av Christina Holst, 21 september 2012, klockan 16:42

Idag har vårt beslutande församling vad gäller avtal -  representantskapet blivit inkallat till onsdag nästa vecka.

Medlarna arbetar fortsatt intensivt och beräknas lägga fram ett slutbud på tisdag. I dagens läge finns inget att säga om inriktning och innehåll.

Spännande!?

Sommar, sommar, sommar....

Skrivet av Anna Thor, 4 juli 2012, klockan 09:00

Snart tar vi sommarledigt på lokalavdelningens expedition men ännu återstår arbetsuppgifter att genomföra. Städning och åter städning samtidigt som Almedalsveckan pågår och skolfrågor diskuteras. En spännande avtalshöst ligger framför oss. Och det känns fullständgt omöjligt att backa på kravet för en rejäl satsning på alla lärares löner.

En riktigt skön sommar till er alla!

KONTAKTA OSS

E-post: lararforbundet@jonkoping.lararforbundet.se
Sänd meddelande till expeditionen »

LOGGA IN