Press | Other languages | Om webbplatsen | Kontakta oss
Lärarförbundets logotyp.

Lönebloggen

Mathias ÅströmLärarförbundet efterlyser högre lärarlöner och politiker som tar ansvar. Här granskar vi den aktuella debatten om lärarlöner och berättar om det arbete vi gör för att se till att lärares löner motsvarar deras utbildning och ansvar.

Bloggare: Mathias Åström, Lärarförbundets förhandlingschef.

Tankar efter chatten igår

Skrivet av Mathias Åström, 7 september 2012, klockan 14:03

Kategori: 10000, avtal, efterlysning, förhandlingar, status

Igår chattade jag med besökarna på vår webbplats om den pågående avtalsrörelsen. Intresset var stort och tyvärr hann jag inte med att svara på alla frågor. Men jag kan lova att det kommer fler tillfällen.

Det var en spännande mix av frågor, där många naturlgitvis handlade om medlingen som vi nu befinner oss i. Läs gärna chatten i efterhand.

Ett av inläggen som jag inte hann svara på, vill jag trots allt gärna sprida. ”Johan” tyckte så här:

”Efter 26 år i yrket som "gammal hederlig mellanstadielärare" med över 20 år som klassföreståndare anser jag att prio 1 är högre lön, prio 2,3 o.s.v, även detta är "HÖGRE LÖN".

Och det är faktiskt det som den här avtalsrörelsen handlar om. Vi måste ta ett tydligt steg mot högre lärarlöner. Det handlar om lärares status och om hur kommunerna ska undvika den lärarkris som Sverige är på väg in i. Och då är lärarlönerna helt avgörande.

Avtalsrörelsen måste resultera i ett tydligt steg mot en rejäl uppvärdering av lärarna. Det innebär att lärarna måste få mer än andra nu.

Läs chatten i efterhand

Dela på:

Kommentarer:

#1 Kommentar från Ingrid Lycknert, 7 september 2012, klockan 17:42

Hej Mathias! Vad roligt att läsa alla chattinlägg och svar. När man kollar efter kommentarer till dina blogginlägg är vi bara några få namn som återkommer.Jag är intresserad av representantskapet.De 119. Har frågat vår lokalförening och fått svar men det kändes ändå lite vagt. På vilket sätt har de inflytande i ett beslut åt ena eller andra hållet?Finns det någon namnlista över vilka det är så att vi kan trycka på eller tas deras svar som en "klumpsumma" av dessa medlemmars tyckande? MVH Ingrid L

#2 Kommentar från Nog!, 10 september 2012, klockan 00:14

"Det innebär att lärarna måste få mer än andra nu"

Vill LF verkligen det, så sluta tala om procent! Att ni var "nöjda" (Eva-Lis) att vi blev erbjudna 4%, för att vi då får "mer än andra" är ju löjligt. Upprörande bortom alla ord. 4% är "bra"?!

2.6% av 35.000 är 910
4% av 24.000 (min lön) är 960

Vi fick 50 kronor mer än t.ex en systemvetare i det förslaget. Då tar det 200 år, grovt räknat, att komma ikapp de 10.000 kroner mer de har i lön. Hur kan ni klassa det som ett bra erbjudande, och enbart säga nej eftersom det inte sträckte sig över alla fem åren. Vi är ju mil ifrån varandra i vad som anses vara bra!

Vi vill inte ha några PROCENT, vi vill räkna på riktiga kronor. Vi vill ha något som gör skillnad i plånboken, inte en femtilapp mer än "alla andra"....

Er retorik är oroande, och det är LFs misslyckande till riktiga avtal för lärarna år efter år som skapat den situation vi befinner oss i.
LF är lika bidragande till en förestående lärarkris som SKL's, med skillnaden att SKL åtminstone inte låtsas vara på vår sida lönemässigt...

Jag bara väntar på att medlarna ska säga sitt, på att ett "procentbud" som är högre än 2.6 och därför "bra!" ska accepteras, så att jag sen kan lämna detta yrket bakom mig och ta vad som helst annat.

#3 Kommentar från Nora, 10 september 2012, klockan 13:54

Hej!

Bra att vi sätter ner foten o inte nöjer oss med vad som helst, men..........
Många säger till mig o mina kollegor; att 10.000:- mer i månaden det kan ni ju aldrig få....

O det klart vi inte kan få på ett bräde men det skulle behöva påtalas att vi kanske behöver få 5-6% ökning varje år i 5-6 år för att överhuvudtaget närma oss dessa 10.000 som fattas.

Då kanske stödet vore starkare ändå!!!

En liten tanke från mig o mina kollegor.

#4 Kommentar från mathias åström, 11 september 2012, klockan 18:47

Vi är många som delar frustrationen över ett SKL som inte insett allvaret. Lärarförbundet (det finns ingen förkortning) jobbar nu stenhårt med medlarna för att åstadkomma ett tydligt steg mot en uppvärdering. Det är klart att avtalsrörelsen och våra krav på löneökningar alltid handlar om kronor, om det varje lärare får i plånboken varje månad. Däremot förhandlar och diskuterar vi i procent på svensk arbetsmarknad, inte minst för att det är så vi kan tydliggöra den relativlöneförskjutning som vi kräver. Att "mer än andra" betyder att glappet mellan lärare och andra grupper måste täppas till och att lärare har halkat efter länge nog. Där är vi helt överens.

Lärarförbundets representantskap är högsta beslutande organ i avtalsfrågor och tar ställning till avtalsbud när det är dags. Det är avdelningarna som, inom förbundets så kallade valkretsar, utser representantskapsombud och det innebär inte att alla avdelningar har ombud. Om inte din avdelning har ett ombud, mejla gärna mig, så kan jag hjälpa dig med info om vilka som är ombud från regionen.

Du måste vara inloggad och medlem i Lärarförbundet för att kunna skriva en kommentar.

- för att se dina medlemsuppgifter och din personliga löneutveckling!

Inloggade medlemmar: 139

Avdelningar

Du hör till lokalavdelningen i den kommun där du jobbar.

Medlemsservice

Kontakt@lararforbundet.se
0770-33 03 03 – öppet vardagar kl. 8:00-17:00.
Ändrade kontaktuppgifter kring valborg

Klicka för att läsa Eva-Lis Siréns senaste krönika